Digitaalinen markkinointisuunnitelma Oulun DM-Auto Oy:lle
Dost, Sami (2024)
Dost, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda digitaalinen markkinointisuunnitelma kempeleläiselle vaihtoautoliikkeelle. Digitaalisen markkinointisuunnitelmalla tavoitteena on kasvattaa koh-deyrityksen tunnettavuutta ja myyntiä. Suunnitelma on yrityksen imagollisten rajauksien ja tavoitteiden mukainen.
Suunnitelma toteutetaan vetoketjumallin mukaisesti eli teoria ja käytäntö ovat yhdessä koko suunnitelman ajan. Teoria on kerätty kirjallisuudesta, haastatteluista, teoksista ja artikkeleis-ta, jotka käsittelevät markkinointia ja digitaalista markkinointia. Opinnäytetyössä edetään SOSTAC-mallin mukaisesti, joka auttaa rakentamaan suunnitelman vaihe kerrallaan. Mallin vaiheet ovat nykytila, tavoitteet, strategia, taktiikka, toteutus ja johtaminen. Suunnitelmassa on hyödynnetty digitaalisen markkinoinnin malleja, kuten MRACE-mallia, SMART-tavoitteita ja STP-mallia (tietoperusta).
Tämä opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus ja siinä on käytetty aineistonkeruumene-telminä haastatteluita, havainnointia ja jo olemassa olevan datan hyödyntämistä.
Suunnitelma toteutetaan vetoketjumallin mukaisesti eli teoria ja käytäntö ovat yhdessä koko suunnitelman ajan. Teoria on kerätty kirjallisuudesta, haastatteluista, teoksista ja artikkeleis-ta, jotka käsittelevät markkinointia ja digitaalista markkinointia. Opinnäytetyössä edetään SOSTAC-mallin mukaisesti, joka auttaa rakentamaan suunnitelman vaihe kerrallaan. Mallin vaiheet ovat nykytila, tavoitteet, strategia, taktiikka, toteutus ja johtaminen. Suunnitelmassa on hyödynnetty digitaalisen markkinoinnin malleja, kuten MRACE-mallia, SMART-tavoitteita ja STP-mallia (tietoperusta).
Tämä opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus ja siinä on käytetty aineistonkeruumene-telminä haastatteluita, havainnointia ja jo olemassa olevan datan hyödyntämistä.