B2B-verkkokaupan kvalitatiivinen sisältöauditointi Yritys X Oy:lle
Saarinen, Jenni (2024)
Saarinen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247489
Tiivistelmä
B2B-yritysasiakkuudessa hankinta- ja ostotoiminnan käyttäjäryhmien ollessa monivivahteisia, myyjäyrityksen tulisi saada asiakasprosessissaan digitaalisella myynnillä ja markkinoinnilla yhteys B2B-ostajiin. Nykyisin verkkokauppa-alustojen toiminnallisuudet ja ominaisuudet ovat soveltuvampia yritysten väliseen kaupankäyntiin tehden B2B-verkko-ostamisesta sujuvampaa, ja digitaalisen kaupankäynnin vakiintuessa osaksi yritysten välistä myynti- ja ostoprosessia.
Tämän kvalitatiivisen sisältöauditoinnin tavoitteena oli selvittää miten Yritys X Oy parantaisi B2B-verkkokauppasivustoaan. Kvalitatiivinen sisältöauditointi toteutettiin sisältöinventaariona, kilpailija-analyysinä ja Nielsenin heuristisena arviointina teoreettiseen viitekehykseen perustuen toimeksiantona Yritys X Oy:n verkkokauppasivustoon. Kilpailija-analyysissä ja Nielsenin heuristisessa arvioinnissa tutkimustyövälineinä käytettiin kysymyssarjoja, ja taulukoidun tutkimusaineiston tarkastelussa käytettiin samankaltaisuusanalyysimenetelmää tutkimustulosten saamiseksi.
Yritys X Oy:lle laadittiin ratkaisuehdotuksia tutkimustuloksiin perustuen B2B-verkkokaupan yrityskäyttäjien tarvitsemista tiedoista ja toiminnallisuuksista. Laadittujen ratkaisuehdotusten tavoitteena on parantaa Yritys X Oy:n B2B-verkkokauppasivuston käytettävyyttä, ja digitaalista liiketoimintaa, jotka parantaisivat Yritys X Oy:n kilpailukykyä ja erottautuvuutta suhteessa yrityksen kilpailijoihin.
Tämän kvalitatiivisen sisältöauditoinnin tavoitteena oli selvittää miten Yritys X Oy parantaisi B2B-verkkokauppasivustoaan. Kvalitatiivinen sisältöauditointi toteutettiin sisältöinventaariona, kilpailija-analyysinä ja Nielsenin heuristisena arviointina teoreettiseen viitekehykseen perustuen toimeksiantona Yritys X Oy:n verkkokauppasivustoon. Kilpailija-analyysissä ja Nielsenin heuristisessa arvioinnissa tutkimustyövälineinä käytettiin kysymyssarjoja, ja taulukoidun tutkimusaineiston tarkastelussa käytettiin samankaltaisuusanalyysimenetelmää tutkimustulosten saamiseksi.
Yritys X Oy:lle laadittiin ratkaisuehdotuksia tutkimustuloksiin perustuen B2B-verkkokaupan yrityskäyttäjien tarvitsemista tiedoista ja toiminnallisuuksista. Laadittujen ratkaisuehdotusten tavoitteena on parantaa Yritys X Oy:n B2B-verkkokauppasivuston käytettävyyttä, ja digitaalista liiketoimintaa, jotka parantaisivat Yritys X Oy:n kilpailukykyä ja erottautuvuutta suhteessa yrityksen kilpailijoihin.