Tetris-pelin luominen full-stack-teknologioilla
Laatikainen, Christopher (2024)
Laatikainen, Christopher
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutustua kahteen web-kehityksessä käytettyyn teknologiaan, eli Reactiin ja ASP.NET Coreen. Näiden teknologioiden pohjalta toteutettiin Tetriksen tyyppinen peli. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Reactin ja ASP.NET Coren käyttöä ja niiden eroja muihin teknologioihin sekä luoda Tetris-peli käyttäen näitä teknologioita. Tavoitteena oli oppia teknologioiden käyttöä ja luoda toimiva peli.
Pelin toteutusosassa käsiteltiin front- ja back-endin ohjelmointiympäristön ja työkalujen asennusta. Sen jälkeen luotiin uusi projekti. Lopuksi esiteltiin valmiin pelin kulkua sekä koodin rakennetta ja selityksiä sen toiminnasta. Työ ei pidä sisällään kaikkea pelin koodia, vaan tarkoituksena oli esitellä konsepteja, joita voi tarvita pelin teossa. Työn lopussa käytiin myös läpi ongelmatilanteita pelin kehityksessä, verrattiin työssä käytettyjä teknologioita muihin teknologioihin sekä pohdittiin työntekoa yleisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Tetris-peli, jossa toimii perusmekaniikat. Pelissä on kehitettävää muun muassa tietoturvan ja mekaniikkojen parantamisen kanssa. Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää Tetriksen teossa sekä yleisesti ohjelmointityössä, etenkin Reactia ja ASP.NET Corea käytettäessä.
Pelin toteutusosassa käsiteltiin front- ja back-endin ohjelmointiympäristön ja työkalujen asennusta. Sen jälkeen luotiin uusi projekti. Lopuksi esiteltiin valmiin pelin kulkua sekä koodin rakennetta ja selityksiä sen toiminnasta. Työ ei pidä sisällään kaikkea pelin koodia, vaan tarkoituksena oli esitellä konsepteja, joita voi tarvita pelin teossa. Työn lopussa käytiin myös läpi ongelmatilanteita pelin kehityksessä, verrattiin työssä käytettyjä teknologioita muihin teknologioihin sekä pohdittiin työntekoa yleisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Tetris-peli, jossa toimii perusmekaniikat. Pelissä on kehitettävää muun muassa tietoturvan ja mekaniikkojen parantamisen kanssa. Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää Tetriksen teossa sekä yleisesti ohjelmointityössä, etenkin Reactia ja ASP.NET Corea käytettäessä.