Tiedonkulun merkitys kotiin annettavien palveluiden turvallisuudessa :asiakasnäkökulma
Jalonen, Linda; Penttilä, Sanna-Maria (2024)
Jalonen, Linda
Penttilä, Sanna-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247504
Tiivistelmä
Tämä tutkimus oli osa Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen toimintamallia Tiedonkulun varmistaminen kotihoidon asiakkaan/potilaan siirtyessä palvelusta toiseen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tutkimusongelmana oli selvittää tiedonkulun turvallisuuden asiakaskokemusta sekä kehitys- ja parannustarpeita. Tehtävänä oli tuottaa asiakaslähtöistä tietoa, jota voidaan hyödyntää turvallisen tiedonkulun kehittämisessä.
Tutkimuskontekstina oli kotiin annettavat palvelut ja teoreettinen viitekehys koostui tiedonkulusta, asiakas- ja potilasturvallisuudesta sekä asiakkaan osallisuudesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastatteluin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan tiedonkululla on keskeinen merkitys kotiin annettavien palveluiden turvallisuudessa asiakkaan näkökulmasta. Hyvän tiedonkulun avulla voidaan tukea turvallisuutta, lisätä turvallisuuden tunnetta ja luottamusta hoitohenkilökuntaan, varmistaa hoidon jatkuvuus ja yhteistyön onnistuminen, huolehtia laadukkaan hoidon toteutumisesta, ehkäistä riskitilanteita sekä antaa asiakkaalle tai asiakkaan omaiselle mahdollisuus osallistua hoitoon.
Turvallisuuden kannalta tärkeä tieto pitää sisällään tietoa terveydentilasta, avuntarpeesta, jatkohoidosta, hoidon ja terveydentilan muutoksista, lääkityksestä, vastuun jakaantumisesta, yhteystiedoista, mahdollisista koetuloksista ja tehdyistä toimenpiteistä. Tiedonkulun riskitekijöitä ovat siirtymätilanteet, kiire ja vaihtuva henkilökunta. Tiedonkulkua voidaan tukea selkeällä kommunikaatiolla, tiedonannon oikein ajoittamisella ja viiveettömyydellä, ymmärtämisen varmistamisella ja ohjauksella, antamalla mahdollisuus kysyä, kirjallisilla ohjeilla, vastuuhoitajalla, omalla aktiivisuudella ja omaisten tuella.
Tutkimuskontekstina oli kotiin annettavat palvelut ja teoreettinen viitekehys koostui tiedonkulusta, asiakas- ja potilasturvallisuudesta sekä asiakkaan osallisuudesta. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastatteluin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan tiedonkululla on keskeinen merkitys kotiin annettavien palveluiden turvallisuudessa asiakkaan näkökulmasta. Hyvän tiedonkulun avulla voidaan tukea turvallisuutta, lisätä turvallisuuden tunnetta ja luottamusta hoitohenkilökuntaan, varmistaa hoidon jatkuvuus ja yhteistyön onnistuminen, huolehtia laadukkaan hoidon toteutumisesta, ehkäistä riskitilanteita sekä antaa asiakkaalle tai asiakkaan omaiselle mahdollisuus osallistua hoitoon.
Turvallisuuden kannalta tärkeä tieto pitää sisällään tietoa terveydentilasta, avuntarpeesta, jatkohoidosta, hoidon ja terveydentilan muutoksista, lääkityksestä, vastuun jakaantumisesta, yhteystiedoista, mahdollisista koetuloksista ja tehdyistä toimenpiteistä. Tiedonkulun riskitekijöitä ovat siirtymätilanteet, kiire ja vaihtuva henkilökunta. Tiedonkulkua voidaan tukea selkeällä kommunikaatiolla, tiedonannon oikein ajoittamisella ja viiveettömyydellä, ymmärtämisen varmistamisella ja ohjauksella, antamalla mahdollisuus kysyä, kirjallisilla ohjeilla, vastuuhoitajalla, omalla aktiivisuudella ja omaisten tuella.