EKG-rekisteröinti opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Elainousse, Mohamed; Kinnunen, Onni (2024)
Elainousse, Mohamed
Kinnunen, Onni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247600
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo EKG-rekisteröinnistä Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyö prosessi alkoi tutustumalla tutkittuun tietoon terveydenhuoltoalan työntekijöiden osaamiseen EKG-rekisteröinnin toteuttajina. Terveydenhuollon työntekijöillä on tutkitun tiedon mukaan ongelmia anatomisesti oikeiden rekisteröintipaikkojen löytämisessä.
Opinnäytetyön tavoite on lisätä osaamista EKG-rekisteröinnin toteuttamiseen opiskeluvaiheessa. Opinnäytetyö vastaa kahteen kysymykseen, jotka ovat: miten toteutetaan luotettava EKG-rekisteröinti ja miten välttää artefaktit EKG-rekisteröintiä tehdessä. Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat rakentuivat EKG-rekisteröinnin toteuttamisen ympärille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo. Opetusvideon tekemisessä hyödynnettiin tutkittua tietoa videon käytöstä opetusmetodina. Tämä näkyi valmiissa tuotoksessa sen tiiviissä kestossa, selkeydessä sekä oppimista tukevina elementteinä, kuten äänen, tekstityksen ja havainnollistavien kuvien käytössä. Mahdollista jatkokehitystä opinnäytetyölle olisi tutkimuksen toteuttaminen sairaanhoitajien EKG-rekisteröinnin toteuttamisen osaamisesta.
Opinnäytetyön tavoite on lisätä osaamista EKG-rekisteröinnin toteuttamiseen opiskeluvaiheessa. Opinnäytetyö vastaa kahteen kysymykseen, jotka ovat: miten toteutetaan luotettava EKG-rekisteröinti ja miten välttää artefaktit EKG-rekisteröintiä tehdessä. Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat rakentuivat EKG-rekisteröinnin toteuttamisen ympärille.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo. Opetusvideon tekemisessä hyödynnettiin tutkittua tietoa videon käytöstä opetusmetodina. Tämä näkyi valmiissa tuotoksessa sen tiiviissä kestossa, selkeydessä sekä oppimista tukevina elementteinä, kuten äänen, tekstityksen ja havainnollistavien kuvien käytössä. Mahdollista jatkokehitystä opinnäytetyölle olisi tutkimuksen toteuttaminen sairaanhoitajien EKG-rekisteröinnin toteuttamisen osaamisesta.