Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Taikataivas" Ratkaisukeskeinen peli 6-7 vuotiaiden lasten arjen tukijana

Lumiaho, Heidi (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Lumiaho_Heidi.pdf (686.4Kt)
Lataukset: 


Lumiaho, Heidi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519876
Tiivistelmä
Tarkastelen toiminnallisessa opinnäytetyössäni ratkaisukeskeistä lautapeliä Taikataivas, joka on suunnattu alle 10 –vuotiaille lapsille. Tavoitteenani on selvittää, millä tavalla lautapeli soveltuu käytettäväksi päiväkoti – ja esikouluarjessa psykososiaalisen tuen muotona. Selvitän, minkälaista apua peli antaa lapselle arkeen. Tutkimustehtävänä oli selvittää, saavutetaanko lapsen kanssa pelin aikana asetetut tavoitteet, onko pelaaminen lapselle mielekästä ja mikä on lapsen oma palaute pelistä. Pelasin Taikataivas peliä kahden kuukauden ajan kolmen 6-7 –vuotiaan lapsen kanssa kokoontuen heidän kanssaan neljästä kuuteen kertaan.

Teoreettisena viitekehyksenä käytän työssäni lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja varhaiskasvatuksen mahdollisuutta tukea sosioemotionaalista kasvua. Pohdin ratkaisukeskeisen otteen toimivuutta toimiessa lasten kanssa, ja esittelen varhaiskasvatuksen menetelmiä ja työkaluja psykososiaaliseen tukeen.

Kuvaan opinnäytetyössäni tarkasti Taikataivas pelin sisällön ja käyn läpi syyt, joiden vuoksi lapsi ohjautui peliin mukaan. Käyn läpi pelaamiskertoja haasteineen ja onnistumisineen.

Taikataivas – peli osoittautui oivalliseksi välineeksi käytettäväksi varhaiskasvatuksen sektorilla. Peliä voi käyttää niin yksilö – kuin ryhmätoiminnoissa, joko pelaamalla sitä kertaluonteisesti tai osittamalla sitä useampaan pelikertaan. Peliin voi liittää erilaisia toiminnallisia harjoituksia, jolloin siitä saa toiminnallisemman ja näin ollen lapselle kiinnostavamman. Lapset saivat vaihtelevasti apua arkeensa pelin kautta. Opinnäytetyö osoitti sen, että lapsen pulmasta riippuen pelaamiskertoja kannattaa suunnitella sen suhteen, että lapsi hyötyisi niistä eniten.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste