Esihenkilö työhyvinvoinnin kehittäjänä
Kaikkonen, Ella (2024)
Kaikkonen, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257751
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin esihenkilöiden ja johtajien vaikutusta työntekijöiden työhyvinvointiin. Työssä selvitettiin, millä keinoilla esihenkilöt voivat edesauttaa työn imun ja työn mielekkyyden parantumista eri organisaatioissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää omia verkostoja hyödyntäen millä tavalla esihenkilöt ja johtajat suhtautuvat työhyvinvoinnin tukemiseen, työkyvyn ylläpitämiseen sekä työmotivoitumiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta rakentui työhyvinvoinnista, työkyvystä sekä työhyvinvoinnin edistämisestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, tutkimukseen haastateltiin viittä eri organisaation esihenkilöä ja johtajaa, jotka olivat ennalta valittuja hyödyntäen verkostojani.
Tutkimustuloksissa kuvattiin esihenkilöiden näkemyksiä, miten työhyvinvointia voi parantaa erilaisia menetelmiä hyödyntäen sekä miten motivointi ja sitoutuminen organisaatioon koetaan tänä päivänä. Tutkimustulosten perusteella esihenkilöillä sekä johtajilla on iso merkitys työntekijöiden työhyvinvointiin sekä työoloihin, joten työhyvinvointia tulee kehittää jatkuvasti kuunnellen omia alaisia ja ottamalla heidän näkemyksensä aina huomioon erilaisissa työhyvinvointiin liittyvissä ratkaisuissa. Isoin työhyvinvoinnin kehityksen kulmakivi on yhdessä tekeminen sekä kehityskeskustelusta saatu palaute, jonka avulla esihenkilö voi kehittää ja parantaa työpaikan työhyvinvointia.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta rakentui työhyvinvoinnista, työkyvystä sekä työhyvinvoinnin edistämisestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, tutkimukseen haastateltiin viittä eri organisaation esihenkilöä ja johtajaa, jotka olivat ennalta valittuja hyödyntäen verkostojani.
Tutkimustuloksissa kuvattiin esihenkilöiden näkemyksiä, miten työhyvinvointia voi parantaa erilaisia menetelmiä hyödyntäen sekä miten motivointi ja sitoutuminen organisaatioon koetaan tänä päivänä. Tutkimustulosten perusteella esihenkilöillä sekä johtajilla on iso merkitys työntekijöiden työhyvinvointiin sekä työoloihin, joten työhyvinvointia tulee kehittää jatkuvasti kuunnellen omia alaisia ja ottamalla heidän näkemyksensä aina huomioon erilaisissa työhyvinvointiin liittyvissä ratkaisuissa. Isoin työhyvinvoinnin kehityksen kulmakivi on yhdessä tekeminen sekä kehityskeskustelusta saatu palaute, jonka avulla esihenkilö voi kehittää ja parantaa työpaikan työhyvinvointia.