Itsensä kehittäminen seuratyöntekijän arjessa
Silfsten, Henri (2024)
Silfsten, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257739
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena oli itsensä kehittäminen kolmen ammatillisen teeman, motivaation, taidon opettamisen sekä itsensä johtamisen kautta. Tämän kyseisen opinnäytetyöprojektin ja siihen liittyvää itsensä kehittämistä seurattiin tekemällä päivittäisiä merkintöjä seuratyöntekijän työstä ja näihin perustuen tehtiin jokaisesta työviikosta viikkoanalyysit, joissa pyrittiin käymään läpi viikon tapahtumat itsensä kehittämiseen valittujen teemoihin liittyen, mitä oli tehty ja missä voisi parantaa ja oppia näihin kolmeen ammatilliseen kehittymiseen valittuun teemaan liittyen. Tukea ja näkökulmaa näihin esille nousseisiin asioihin haettiin aiheisiin liittyvän kirjallisuuden kautta.
Motivaatio - teemassa tavoitteena oli löytää keinoja tukea osallistujien sisäisen motivaation syntymistä ja vahvistamista sekä pohtia tuntien motivaatioilmastoon vaikuttavia valintoja ja asioita. Taidon opettamisen - teemassa tavoitteena oli löytää motivoivia, innostavia sekä tehokkaita harjoitteita ja tapoja oppia ja kehittyä. Itsensä johtamisen – teemassa tavoitteena oli paneutua varsinkin ajanhallinnallisiin asioihin.
Päiväkirjamerkinnät on tehty vuoden 2024 tammikuun lopusta maaliskuun 2024 loppupuolelle ja työssä on pyritty teemoihin liittyvän kirjallisuuden ja teorian kautta syventämään osaamista. Tärkeitä teorioita teemoihin liittyen ovat itsemääräämisteoria, tehtäväorientaatio sekä non-lineaarinen pedagogiikka.
Ammatillista kehittymistä saavutettiin motivaation ja motivaatioilmaston parissa, sillä löydettiin keinoja synnyttää ja tukea osallistujien sisäistä motivaatiota esimerkiksi itsemääräämisteoriasta esille nousevan autonomian sekä pätevyyden kautta, joita tuettiin antamalla osallistujille mahdollisuuksia vaikuttaa tuntien sisältöön sekä palautteenannon kautta. Motivaatioilmastoon vaikuttavista tekijöistä esimerkiksi sopivien jakojen ja ryhmittelyjen teko sekä pistelaskun soveltaminen olivat hyviä keinoja. Taidon opettamisen kohdalla toimintaa vietiin enemmän toiminnallisemmaksi, harjoitteet lähemmäksi aitoja tilanteita sekä harjoitteiden suunnitteluun sekä harjoituksien läpikäyntiin panostettiin non-lineaariseen pedagogiikkaan tukeutuen. Itsensä johtamisen käsittely ja kehittyminen jäivät vähäiseksi ja käsittely oli aika pintapuoleista tässä opinnäytetyössä.
Motivaatio - teemassa tavoitteena oli löytää keinoja tukea osallistujien sisäisen motivaation syntymistä ja vahvistamista sekä pohtia tuntien motivaatioilmastoon vaikuttavia valintoja ja asioita. Taidon opettamisen - teemassa tavoitteena oli löytää motivoivia, innostavia sekä tehokkaita harjoitteita ja tapoja oppia ja kehittyä. Itsensä johtamisen – teemassa tavoitteena oli paneutua varsinkin ajanhallinnallisiin asioihin.
Päiväkirjamerkinnät on tehty vuoden 2024 tammikuun lopusta maaliskuun 2024 loppupuolelle ja työssä on pyritty teemoihin liittyvän kirjallisuuden ja teorian kautta syventämään osaamista. Tärkeitä teorioita teemoihin liittyen ovat itsemääräämisteoria, tehtäväorientaatio sekä non-lineaarinen pedagogiikka.
Ammatillista kehittymistä saavutettiin motivaation ja motivaatioilmaston parissa, sillä löydettiin keinoja synnyttää ja tukea osallistujien sisäistä motivaatiota esimerkiksi itsemääräämisteoriasta esille nousevan autonomian sekä pätevyyden kautta, joita tuettiin antamalla osallistujille mahdollisuuksia vaikuttaa tuntien sisältöön sekä palautteenannon kautta. Motivaatioilmastoon vaikuttavista tekijöistä esimerkiksi sopivien jakojen ja ryhmittelyjen teko sekä pistelaskun soveltaminen olivat hyviä keinoja. Taidon opettamisen kohdalla toimintaa vietiin enemmän toiminnallisemmaksi, harjoitteet lähemmäksi aitoja tilanteita sekä harjoitteiden suunnitteluun sekä harjoituksien läpikäyntiin panostettiin non-lineaariseen pedagogiikkaan tukeutuen. Itsensä johtamisen käsittely ja kehittyminen jäivät vähäiseksi ja käsittely oli aika pintapuoleista tässä opinnäytetyössä.