Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Joentalolle
Hietala, Hanna (2024)
Hietala, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luominen Joentalolle. Hotelli-, ravintola- ja koulutustoimintaa harjoittava yritys toimii paikallisesti Torniossa. Opinnäytetyössä kehitetään yrityksen tilausravintolan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja luodaan toimintasuunnitelma sisällön tuottamiseen. Ravintolan tuotteita pystyy tilaamaan yrityksen omasta verkkokaupasta. Kanavina toimii Instagram ja Facebook, jossa yrityksellä on jo valmiit tilit.
Opinnäytetyön ydin perustuu PR Smithin kehittämän markkinoinnin suunnittelumalli SOSTAC:in ympärille. Mallin tukena käytetään RACE-mallia, jota käytetään markkinointitavoitteiden suunnittelussa. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on triangulaatiomenetelmä, jossa yhdistellään laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnin ja erityisesti digimarkkinointiin perustuvasta kirjallisuudesta, sekä alustoina käytettävien Facebookin ja Instagramin toimintaperiaatteista. Aineisto kerätään havainnoimalla ja teettämällä asiakastyytyväisyyskysely.
Markkinointistrategiavaiheessa luodaan yrityksen asiakkaista ostajapersoonat, joiden haluihin ja tarpeisiin markkinoinnin toimenpiteet perustuvat. Markkinointisuunnitelman tuotoksena syntyy markkinoinnin vuosikello ja sisältökalenteri yrityksen käyttöön.
Jatkokehitysehdotuksina on brändin selkeyttäminen asiakkaan kannalta ja kokonaisvaltaisen markkinointisuunnitelman miettimistä, jossa otettaisiin huomioon sosiaalisen median lisäksi muun muassa hakukoneissa tapahtuva markkinointi.
Opinnäytetyön ydin perustuu PR Smithin kehittämän markkinoinnin suunnittelumalli SOSTAC:in ympärille. Mallin tukena käytetään RACE-mallia, jota käytetään markkinointitavoitteiden suunnittelussa. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on triangulaatiomenetelmä, jossa yhdistellään laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnin ja erityisesti digimarkkinointiin perustuvasta kirjallisuudesta, sekä alustoina käytettävien Facebookin ja Instagramin toimintaperiaatteista. Aineisto kerätään havainnoimalla ja teettämällä asiakastyytyväisyyskysely.
Markkinointistrategiavaiheessa luodaan yrityksen asiakkaista ostajapersoonat, joiden haluihin ja tarpeisiin markkinoinnin toimenpiteet perustuvat. Markkinointisuunnitelman tuotoksena syntyy markkinoinnin vuosikello ja sisältökalenteri yrityksen käyttöön.
Jatkokehitysehdotuksina on brändin selkeyttäminen asiakkaan kannalta ja kokonaisvaltaisen markkinointisuunnitelman miettimistä, jossa otettaisiin huomioon sosiaalisen median lisäksi muun muassa hakukoneissa tapahtuva markkinointi.