Tunnetaitoja tanssien : keholliset kokemukset lapsen tunnetaitojen opettelemisen tukena
Kujala, Ida (2024)
Kujala, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257894
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee tunnetaitoihin tutustumista ja niiden opettelemista tanssin ja kehollisuuden kautta perusopetuksessa. Hain tutkimuksessani vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisin tanssillisin ja kehollisin harjoittein tunnekehoyhteyttä ja tunnetaitoja voidaan vahvistaa perusopetuksessa? Millaisin keinoin ja toimintatavoin opettaja voi tukea tunnetaitojen opettelemista?
Keskeisenä tavoitteenani oli selvittää, voidaanko tanssillisten ja kehollisten harjoitteiden avulla opetella tunnetaitoja, vahvistaa tunnekehoyhteyttä ja tarjota vaihtoehtoinen ja monipuolinen menetelmä tunnetaitojen opettamiseen. Menetelmän keskiössä on keho, sillä kaikki tunteet ovat kehollisia ja niiden aistiminen vaatii yhteyttä omaan kehoon.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aikana toteutin pedagogisen projektin. Kävin marraskuussa 2023 lahtelaisessa koulussa pitämässä ensimmäisen luokan oppilaille viisi tunnetanssityöpajatuntia. Tutkimusryhmääni kuului yksitoista lasta. Kehitin ja sovelsin työpajoihin erilaisia harjoitteita, joiden avulla opetellaan tunnetaitoja ja vahvistetaan tunnekehoyhteyttä. Työpajojen pohjalta syntyneet havainnot ja opit toimivat tutkimukseni aineistona. Hyödynsin havainnoinnin tukena opetuskerroilla kuvattua videomateriaalia ja reflektoivaa päiväkirjaa, johon kirjasin ajatuksiani jokaisen tunnetanssityöpajatunnin jälkeen. Lisäksi haastattelin projektin jälkeen tunteja seurannutta luokanopettajaa ja keräsin suunnittelemallani tunnemittarilla oppilaiden kokemuksia jokaisen tunnin jälkeen. Loin tunnetanssityöpajatuntien pohjalta materiaalipankin, joka tarjoaa erilaisia kokemuksellisia ja elämyksellisiä harjoitteita. Opinnäytetyöni toimii tieto- ja materiaalipankkina, jonka avulla aikuiset voivat auttaa lapsia opettelemaan erilaisia tunnetaitoja.
Tietoperustan ja pedagogisen projektin perusteella voidaan todeta, että tanssin ja kehon kautta työskenteleminen on erinomainen väylä tunnetaitojen opettelemiseen ja tunnekehoyhteyden vahvistamiseen. Tunnetaitojen oppiminen vaatii uteliasta tutkailua ja kokemista, sillä tunteet ovat omakohtaisia ja kehollisia. Aikuisen rooli nousee vähintään yhtä merkittäväksi kuin toimivat harjoitteetkin. Aikuisen toimintatavat ja pedagogiset periaatteet ovat tukipilareita, joiden varaan lapsen turvan tunne ja sitä kautta tunnetaitojen omaksuminen ja oppimiskyky rakentuvat. Tunnetaitojen opetuksessa pitää huomioida muun muassa lapsentasoisuus, ryhmän tarpeiden ja taitojen pohjalta toimiminen, toistuvat tuntirakenteet ja harjoitteet, kannustaminen sekä onnistumisten huomioiminen ja sanoittaminen. Lähestymistapa soveltuu kaikille lapsille. Se voi auttaa tunnistamaan oppilaiden vahvuuksia kehollisen työskentelyn parissa, mikäli perinteiset oppimisympäristöt eivät sovellu heille parhaiten.
Keskeisenä tavoitteenani oli selvittää, voidaanko tanssillisten ja kehollisten harjoitteiden avulla opetella tunnetaitoja, vahvistaa tunnekehoyhteyttä ja tarjota vaihtoehtoinen ja monipuolinen menetelmä tunnetaitojen opettamiseen. Menetelmän keskiössä on keho, sillä kaikki tunteet ovat kehollisia ja niiden aistiminen vaatii yhteyttä omaan kehoon.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus, jonka aikana toteutin pedagogisen projektin. Kävin marraskuussa 2023 lahtelaisessa koulussa pitämässä ensimmäisen luokan oppilaille viisi tunnetanssityöpajatuntia. Tutkimusryhmääni kuului yksitoista lasta. Kehitin ja sovelsin työpajoihin erilaisia harjoitteita, joiden avulla opetellaan tunnetaitoja ja vahvistetaan tunnekehoyhteyttä. Työpajojen pohjalta syntyneet havainnot ja opit toimivat tutkimukseni aineistona. Hyödynsin havainnoinnin tukena opetuskerroilla kuvattua videomateriaalia ja reflektoivaa päiväkirjaa, johon kirjasin ajatuksiani jokaisen tunnetanssityöpajatunnin jälkeen. Lisäksi haastattelin projektin jälkeen tunteja seurannutta luokanopettajaa ja keräsin suunnittelemallani tunnemittarilla oppilaiden kokemuksia jokaisen tunnin jälkeen. Loin tunnetanssityöpajatuntien pohjalta materiaalipankin, joka tarjoaa erilaisia kokemuksellisia ja elämyksellisiä harjoitteita. Opinnäytetyöni toimii tieto- ja materiaalipankkina, jonka avulla aikuiset voivat auttaa lapsia opettelemaan erilaisia tunnetaitoja.
Tietoperustan ja pedagogisen projektin perusteella voidaan todeta, että tanssin ja kehon kautta työskenteleminen on erinomainen väylä tunnetaitojen opettelemiseen ja tunnekehoyhteyden vahvistamiseen. Tunnetaitojen oppiminen vaatii uteliasta tutkailua ja kokemista, sillä tunteet ovat omakohtaisia ja kehollisia. Aikuisen rooli nousee vähintään yhtä merkittäväksi kuin toimivat harjoitteetkin. Aikuisen toimintatavat ja pedagogiset periaatteet ovat tukipilareita, joiden varaan lapsen turvan tunne ja sitä kautta tunnetaitojen omaksuminen ja oppimiskyky rakentuvat. Tunnetaitojen opetuksessa pitää huomioida muun muassa lapsentasoisuus, ryhmän tarpeiden ja taitojen pohjalta toimiminen, toistuvat tuntirakenteet ja harjoitteet, kannustaminen sekä onnistumisten huomioiminen ja sanoittaminen. Lähestymistapa soveltuu kaikille lapsille. Se voi auttaa tunnistamaan oppilaiden vahvuuksia kehollisen työskentelyn parissa, mikäli perinteiset oppimisympäristöt eivät sovellu heille parhaiten.