Pk-yritykset Suomen suurimmassa kauppapaikassa
Hokkanen, Jeri (2024)
Hokkanen, Jeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267911
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on suoritettu päiväkirjaopinnäytetyönä. Opinnäytetyö käsittelee tekijän työtä ja kehitystä asiakasvastaavana Tori.fi sivustolla. Tori.fi on Suomen suurin kauppapaikka ja nykyään yritykset myös hyödyntävät sivuston valtavaa asiakasvirtaa. Asiakasvastaavan työtehtäviin kuuluu uusasiakashankinta, asiakkuuksien hoito ja kasvattaminen sekä bannerimainonnan myynti. Työskentely tapahtuu hybridimallilla, joten tekijä työskentelee 60 % kotoa käsin etänä ja 40 % toimistolla.
Tekijä on työskennellyt roolissa hieman yli 3 vuotta, joten työtehtävät ovat tekijälle suhteellisen tuttuja. Asiakasvastaavana kuitenkin on kyse myynnistä ja myyjänä et ole koskaan valmis. Opinnäyte työssä seurataan tekijän kasvua asiakasvastaavana ja käydään lävitse koko myyntiprosessi prospektoinnista asiakkuuden hoitoon ja kasvattamiseen asti.
Opinnäytetyössä tekijä kertoo tarkemmin Tori.fi sivustosta ja kuinka yritykset sitä voivat hyödyntää lisämyyntiin ja näkyvyyden kasvattamiseen. Tekijä käy opinnäytetyössä myös läpi minkälaisille yrityksille Tori.fi parhaiten toimii ja minkälaisia vaihtoehtoja yrityksillä on sivustoa hyödyntää. Päätuotteena Tori.fi sivustolla on Tori-kauppa.
Työssä esitetään tekijän polku kohti asiakasvastaavan roolia ja kuinka hän on ennen opinnäytetyötä rooliin kasvanut, eli mikä on hänen lähtökohtansa opinnäytetyön alussa. Työssä esitetään myös asiakasvastaavan roolin tärkeimmät sidosryhmät ja kerrotaan niiden vaikutus tekijän jokapäiväiseen työhön.
Työssä seurataan kahdeksanviikon ajan tekijän oppimista jokaisella myyntiprosessin osa-alueella ja otetaan konkreettisia seurantakohteita asiakkaista, jotka etenevät myyntiprosessissa eteenpäin. Näin tekijän on saanut mahdollistettua mahdollisimman tarkan kuvauksen myyntiprosessin eri osavaiheista. Tekijä on tehnyt jokaisen viikon jälkeen analyysin omasta tekemisestä ja sen kehittymisestä tietoperustaan peilaten.
Lopuksi tekijä on pohtinut koko opinnäytetyön vaikutusta omaan kehittymiseen työtehtävissä kahdeksassa eri myyntiprosessin osa-alueella. Suurimmat kehitykset ovat saavutettu viikoilla, jolloin on käsitelty kontaktoinnin, tarjouskäsittelyn ja bannerimainonnan teemoja. Näillä viikoilla tekijä on saanut loistavia työkaluja ja malleja kehittää itseään paremmaksi asiakasvastaavaksi. Lopuksi tekijä käy lävitse, minkälaisia haasteitä hänelle on tullut opinnäytetyön aikana ja kuinka hän on suoritukseen silti tyytyväinen.
Tekijä on työskennellyt roolissa hieman yli 3 vuotta, joten työtehtävät ovat tekijälle suhteellisen tuttuja. Asiakasvastaavana kuitenkin on kyse myynnistä ja myyjänä et ole koskaan valmis. Opinnäyte työssä seurataan tekijän kasvua asiakasvastaavana ja käydään lävitse koko myyntiprosessi prospektoinnista asiakkuuden hoitoon ja kasvattamiseen asti.
Opinnäytetyössä tekijä kertoo tarkemmin Tori.fi sivustosta ja kuinka yritykset sitä voivat hyödyntää lisämyyntiin ja näkyvyyden kasvattamiseen. Tekijä käy opinnäytetyössä myös läpi minkälaisille yrityksille Tori.fi parhaiten toimii ja minkälaisia vaihtoehtoja yrityksillä on sivustoa hyödyntää. Päätuotteena Tori.fi sivustolla on Tori-kauppa.
Työssä esitetään tekijän polku kohti asiakasvastaavan roolia ja kuinka hän on ennen opinnäytetyötä rooliin kasvanut, eli mikä on hänen lähtökohtansa opinnäytetyön alussa. Työssä esitetään myös asiakasvastaavan roolin tärkeimmät sidosryhmät ja kerrotaan niiden vaikutus tekijän jokapäiväiseen työhön.
Työssä seurataan kahdeksanviikon ajan tekijän oppimista jokaisella myyntiprosessin osa-alueella ja otetaan konkreettisia seurantakohteita asiakkaista, jotka etenevät myyntiprosessissa eteenpäin. Näin tekijän on saanut mahdollistettua mahdollisimman tarkan kuvauksen myyntiprosessin eri osavaiheista. Tekijä on tehnyt jokaisen viikon jälkeen analyysin omasta tekemisestä ja sen kehittymisestä tietoperustaan peilaten.
Lopuksi tekijä on pohtinut koko opinnäytetyön vaikutusta omaan kehittymiseen työtehtävissä kahdeksassa eri myyntiprosessin osa-alueella. Suurimmat kehitykset ovat saavutettu viikoilla, jolloin on käsitelty kontaktoinnin, tarjouskäsittelyn ja bannerimainonnan teemoja. Näillä viikoilla tekijä on saanut loistavia työkaluja ja malleja kehittää itseään paremmaksi asiakasvastaavaksi. Lopuksi tekijä käy lävitse, minkälaisia haasteitä hänelle on tullut opinnäytetyön aikana ja kuinka hän on suoritukseen silti tyytyväinen.