Asiakastarpeiden vaikutukset tukkuliiketoimintaan
Puisto, Anna (2024)
Puisto, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267925
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää ja tunnistaa, mitä palveluita uudet keskisuuret ja suuret kaupalliset ravintolayritykset tarvitsevat ja odottavat foodservice-tukkutoimittajalta aloittaakseen kestävän ja menestyksekkään tukkuyhteistyön. Työn avulla selvitetään myös minkä tyyppisiä palveluita edellä mainitut ravintolayritykset arvostavat sekä mitkä ovat heille tärkeimpiä tukkuliikkeen ominaisuuksia. Opinnäytetyön toimeksiantaja on valtakunnallinen foodservice-tukkuyritys.
Työssä tutkitaan valtakunnallisesti toimivia kaupallisia keskisuuria ja suuria ravintolayrityksiä rajaten pois julkinen sektori eli kuntien ja sote-alueiden päiväkodit, oppilaitokset, sairaalat ja palveluasuminen. Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta käsittelee asiakastarpeisiin, asiakasymmärrykseen ja ammattikeittiömarkkinoiden kehitykseen liittyvää teoriaa. Työssä käytettyjä menetelmiä ovat teemahaastattelut, markkina- ja kilpailuympäristökuvauksen dokumenttianalyysi sekä benchmarking eli vertaisanalyysi. Tutkimuksellinen opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2023 ja työ valmistui keväällä 2024.
Opinnäytetyö rakentuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa koostuu tietoperustasta, jossa käsitellään ilmiö eli ravintolayritykset tukkukaupan asiakkaina yleistasolla. Toinen osa sisältää teemahaastatteluiden ja menetelmien tulokset. Tutkimuksen viimeisessä osassa tulokset analysoidaan ja peilataan niitä teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat asiakastarpeisiin, asiakasymmärrykseen ja ammattikeittiömarkkinoiden tulevaisuuden kehitykseen liittyvää teoriaa.
Opinnäytetyön kautta saatiin syvällistä ymmärrystä potentiaalisten ravintolayritysten tarpeista ja sitä kautta kehittämisehdotuksia foodservice-tukkutoimittajalle eli opinnäytetyön toimeksiantajalle. Käytettyjen menetelmien avulla saadaan myös ymmärrystä siitä, miten tällä hetkellä toimeksiantajayrityksen kyvykkyydet vastaavat potentiaalisten ravintolayritysten tarpeita. Työn tuloksena esitettiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia uusasiakashankintaan. Näyttäisi siltä, että ravintolayritysten tarpeet ovat hyvin samankaltaisia riippumatta maantieteellisestä sijainnista tai ravintolan konseptista. Tutkimustuloksissa asiakasymmärryksen korostuminen kävi selkeästi ilmi.
Työssä tutkitaan valtakunnallisesti toimivia kaupallisia keskisuuria ja suuria ravintolayrityksiä rajaten pois julkinen sektori eli kuntien ja sote-alueiden päiväkodit, oppilaitokset, sairaalat ja palveluasuminen. Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta käsittelee asiakastarpeisiin, asiakasymmärrykseen ja ammattikeittiömarkkinoiden kehitykseen liittyvää teoriaa. Työssä käytettyjä menetelmiä ovat teemahaastattelut, markkina- ja kilpailuympäristökuvauksen dokumenttianalyysi sekä benchmarking eli vertaisanalyysi. Tutkimuksellinen opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2023 ja työ valmistui keväällä 2024.
Opinnäytetyö rakentuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa koostuu tietoperustasta, jossa käsitellään ilmiö eli ravintolayritykset tukkukaupan asiakkaina yleistasolla. Toinen osa sisältää teemahaastatteluiden ja menetelmien tulokset. Tutkimuksen viimeisessä osassa tulokset analysoidaan ja peilataan niitä teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat asiakastarpeisiin, asiakasymmärrykseen ja ammattikeittiömarkkinoiden tulevaisuuden kehitykseen liittyvää teoriaa.
Opinnäytetyön kautta saatiin syvällistä ymmärrystä potentiaalisten ravintolayritysten tarpeista ja sitä kautta kehittämisehdotuksia foodservice-tukkutoimittajalle eli opinnäytetyön toimeksiantajalle. Käytettyjen menetelmien avulla saadaan myös ymmärrystä siitä, miten tällä hetkellä toimeksiantajayrityksen kyvykkyydet vastaavat potentiaalisten ravintolayritysten tarpeita. Työn tuloksena esitettiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia uusasiakashankintaan. Näyttäisi siltä, että ravintolayritysten tarpeet ovat hyvin samankaltaisia riippumatta maantieteellisestä sijainnista tai ravintolan konseptista. Tutkimustuloksissa asiakasymmärryksen korostuminen kävi selkeästi ilmi.