TE-toimiston työnantajakäyntien vaikuttavuuden kehittäminen
Kujala, Ville (2024)
Kujala, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257724
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli TE-toimiston työnantajakäyntien vaikuttavuuden kehittäminen toimintatutkimusmenetelmällä. Tavoitteena oli tutkia, miten Hämeen TE-toimistossa tehdään työnantajakäyntejä ja miten niitä voitaisiin kehittää toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksessa havainnoitiin tämänhetkisen prosessin kipukohtia ja pyrittiin kehittämään niitä siten, että toiminnasta tulisi vaikuttavampaa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin pääosin laadullisia menetelmiä. Analysoimalla, haastattelemalla ja havainnoimalla työnantajakäyntejä tekeviä työnvälittäjiä, saatiin käytännön tietoa kehityskohteena olevista prosesseista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin haastatteluja käytännön tiedon saamiseksi niiltä sisäisiltä sidosryhmiltä, jotka olivat tämän tutkimuksen pääkohderyhmä. Tätä tietoa peilattiin vaikuttavuusnäkökulmaan perustuvaan teoriapohjaan, jonka myötä toimintaa lähettiin kehittämään.
Toimintatutkimuksen aikana havaittiin, että vaikuttavuuden kehittämiseksi tulee tutkimuksen aikana pyrkiä kahteen samanaikaiseen kehittämistoimintaan. Ensimmäisessä kehittämistoiminnassa ratkaistiin tämän tutkimuksen ensisijainen ongelma prosessikuvauksilla ja saatiin aikaan välitöntä vaikuttavuutta työnvälittäjien toimintatapoihin. Toisessa kehittämistoimessa määriteltiin ne asiakaskokemuksen johtamisen toimenpiteet, joilla organisaation toimintaa saadaan kehitettyä vaikuttavampaan suuntaan. Nämä toimenpiteet määriteltiin työnvälittäjille pidetyillä haastatteluilla. Kun määriteltiin kyseiset toimenpiteet, pystyttiin osoittamaan toimintatutkimuksen seuraavien syklien kehityskohteet.
Opinnäytteen tuloksena tutkittavalle organisaatiolle luotiin kolme uutta prosessikuvausta työnantajakäynteihin, joiden mukaan työnvälittäjät pystyvät toteuttamaan omaa työtään vaikuttavammin. Lisäksi organisaatiolle määriteltiin ne strategiset kehityskohteet, joilla mahdollistetaan jatkuva toiminnan kehittäminen organisaatiotasolla.
Avainsanat: prosessin kehittäminen, vaikuttavuus, työnantajayhteistyö
Tutkimusmenetelminä käytettiin pääosin laadullisia menetelmiä. Analysoimalla, haastattelemalla ja havainnoimalla työnantajakäyntejä tekeviä työnvälittäjiä, saatiin käytännön tietoa kehityskohteena olevista prosesseista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin haastatteluja käytännön tiedon saamiseksi niiltä sisäisiltä sidosryhmiltä, jotka olivat tämän tutkimuksen pääkohderyhmä. Tätä tietoa peilattiin vaikuttavuusnäkökulmaan perustuvaan teoriapohjaan, jonka myötä toimintaa lähettiin kehittämään.
Toimintatutkimuksen aikana havaittiin, että vaikuttavuuden kehittämiseksi tulee tutkimuksen aikana pyrkiä kahteen samanaikaiseen kehittämistoimintaan. Ensimmäisessä kehittämistoiminnassa ratkaistiin tämän tutkimuksen ensisijainen ongelma prosessikuvauksilla ja saatiin aikaan välitöntä vaikuttavuutta työnvälittäjien toimintatapoihin. Toisessa kehittämistoimessa määriteltiin ne asiakaskokemuksen johtamisen toimenpiteet, joilla organisaation toimintaa saadaan kehitettyä vaikuttavampaan suuntaan. Nämä toimenpiteet määriteltiin työnvälittäjille pidetyillä haastatteluilla. Kun määriteltiin kyseiset toimenpiteet, pystyttiin osoittamaan toimintatutkimuksen seuraavien syklien kehityskohteet.
Opinnäytteen tuloksena tutkittavalle organisaatiolle luotiin kolme uutta prosessikuvausta työnantajakäynteihin, joiden mukaan työnvälittäjät pystyvät toteuttamaan omaa työtään vaikuttavammin. Lisäksi organisaatiolle määriteltiin ne strategiset kehityskohteet, joilla mahdollistetaan jatkuva toiminnan kehittäminen organisaatiotasolla.
Avainsanat: prosessin kehittäminen, vaikuttavuus, työnantajayhteistyö