Katsaus elokuva-, televisio- ja mainostuotantojen visualisointiin reaaliaikaisilla ratkaisuilla
Kirkanen, Riikka (2024)
Kirkanen, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257781
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi visualisointia ja reaaliaikaisten työkalujen käyttöä elokuva-, televisio- ja mainostuotantojen suunnittelussa. Tavoitteena on koostaa katsaus, josta voivat hyötyä sekä aiheeseen liittyvien alojen opiskelijat että tuotantojen työryhmät.
Työssä tuodaan ammattikirjallisuuden rinnalle alan lehtien artikkeleita liittyen reaaliaikaisten ratkaisujen hyödyntämiseen tuotannon visualisoinnissa. Lähteiden huomattiin kytkeytyvän läheisesti jälkituotantoon.
Aihetta pohjustetaan tarkastelemalla lyhyesti visualisoinnin historiaa ja ottamalla katsaus visualisoinnin erilaisiin tyyppeihin. Tämän jälkeen käsitellään visualisoinnin hyötyjä ja haasteita sekä reaaliaikaisia työkaluja, jotka ovat teknologian kehityksen myötä tulossa tuotannoille entistä saavutettavammiksi. Reaaliaikaisten pelimoottorien vaikutusta visualisointiin tarkastellaan kirjallisuuden ja artikkeleiden kautta sekä käytännössä Unreal Engine -pelimoottorin avulla.
Työssä käy ilmi, että tarpeita ja tapoja visualisointiin on monenlaisia. Ja vaikka visualisoinnin avulla pystytään esimerkiksi parantamaan kommunikaatiota työryhmien välillä, visualisointia ei tarvitse käyttää. Reaaliaikaisella visualisoinnilla on merkittävä vaikutus muun muassa tekijöiden väliseen yhteistyöhön sekä suunnitteluvaiheen ajankäyttöön. Mutta, koska visualisointia pystytään tekemään myös liikaa, resursseja tulee suunnitellessakin käyttää harkiten.
Työssä tuodaan ammattikirjallisuuden rinnalle alan lehtien artikkeleita liittyen reaaliaikaisten ratkaisujen hyödyntämiseen tuotannon visualisoinnissa. Lähteiden huomattiin kytkeytyvän läheisesti jälkituotantoon.
Aihetta pohjustetaan tarkastelemalla lyhyesti visualisoinnin historiaa ja ottamalla katsaus visualisoinnin erilaisiin tyyppeihin. Tämän jälkeen käsitellään visualisoinnin hyötyjä ja haasteita sekä reaaliaikaisia työkaluja, jotka ovat teknologian kehityksen myötä tulossa tuotannoille entistä saavutettavammiksi. Reaaliaikaisten pelimoottorien vaikutusta visualisointiin tarkastellaan kirjallisuuden ja artikkeleiden kautta sekä käytännössä Unreal Engine -pelimoottorin avulla.
Työssä käy ilmi, että tarpeita ja tapoja visualisointiin on monenlaisia. Ja vaikka visualisoinnin avulla pystytään esimerkiksi parantamaan kommunikaatiota työryhmien välillä, visualisointia ei tarvitse käyttää. Reaaliaikaisella visualisoinnilla on merkittävä vaikutus muun muassa tekijöiden väliseen yhteistyöhön sekä suunnitteluvaiheen ajankäyttöön. Mutta, koska visualisointia pystytään tekemään myös liikaa, resursseja tulee suunnitellessakin käyttää harkiten.