Hääpalveluiden asiakashankinta tapahtumamarkkinoinnin avulla : case hääkattausworkshop-tapahtuma Lovemedo-messukävijöille
Kiiskinen, Noora (2024)
Kiiskinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257897
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten onnistunut uusasiakashankintatapahtuma järjestetään hääalalla toimivan yrityksen asiakkaille häämessutapahtumassa. Suunnittelin ja toteutin osallistavan kattaustyöpajan. Tavoitteena oli tätä kokemusta ja kerättyä tutkimustietoa hyödyntäen tuottaa kehitysideoita seuraavaan tapahtumamarkkinointitapahtumaan. Työn tilaajana oli Iloveparty, joka tuottaa juhlapalveluita.
Tietopohja käsittelee tapahtuman tuottamista, tapahtumamarkkinointia ja asiakashankintaa. Tapahtuman suunnittelutyössä hyödynsin aivoriihimenetelmää ja haastattelin Ilovepartyn yrittäjää sekä Lovemedo-häämessutapahtuman tuottajaa. Tutkimusaineistoa keräsin myös havainnoimalla tapahtumaympäristöä ja toteuttamalla kyselyn kattaustyöpajan osallistujille.
Tutkimustuloksista ilmeni, että osallistava tapahtumamarkkinointi ja tässä tapauksessa kattaustyöpaja on toimiva uusasiakashankinnan keino. Onnistuneella asiakaspalvelukokemuksella ja vuorovaikutteisella kohtaamisella voidaan vaikuttaa todennäköisesti siihen, että asiakas palaa ostamaan yrityksen palveluita. Yhteistyöverkostot ovat tärkeitä näkyvyyden lisäämiseksi. Lopputuloksena esitin kehitysideat yrityksen tapahtumamarkkinoinnin ja kattaustyöpajan kehittämiseksi. Tärkeitä kehittämiskohtia löytyi messuosaston ja kattaustyöpajojen toimivuudesta, kirjallisten opasteiden tarpeellisuudesta ja tapahtumamarkkinoinnin oikea-aikaisuudesta. Ideat ovat käytännönläheisiä ja tukevat uuden kattaustyöpajan suunnittelua.
Tietopohja käsittelee tapahtuman tuottamista, tapahtumamarkkinointia ja asiakashankintaa. Tapahtuman suunnittelutyössä hyödynsin aivoriihimenetelmää ja haastattelin Ilovepartyn yrittäjää sekä Lovemedo-häämessutapahtuman tuottajaa. Tutkimusaineistoa keräsin myös havainnoimalla tapahtumaympäristöä ja toteuttamalla kyselyn kattaustyöpajan osallistujille.
Tutkimustuloksista ilmeni, että osallistava tapahtumamarkkinointi ja tässä tapauksessa kattaustyöpaja on toimiva uusasiakashankinnan keino. Onnistuneella asiakaspalvelukokemuksella ja vuorovaikutteisella kohtaamisella voidaan vaikuttaa todennäköisesti siihen, että asiakas palaa ostamaan yrityksen palveluita. Yhteistyöverkostot ovat tärkeitä näkyvyyden lisäämiseksi. Lopputuloksena esitin kehitysideat yrityksen tapahtumamarkkinoinnin ja kattaustyöpajan kehittämiseksi. Tärkeitä kehittämiskohtia löytyi messuosaston ja kattaustyöpajojen toimivuudesta, kirjallisten opasteiden tarpeellisuudesta ja tapahtumamarkkinoinnin oikea-aikaisuudesta. Ideat ovat käytännönläheisiä ja tukevat uuden kattaustyöpajan suunnittelua.