Taiteen perusopetuksen oppilaitoksen viestinnän toimintamalli : avaimet tehokkaampaan kouluviestintään
Kronman, Kim (2024)
Kronman, Kim
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257827
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään taiteen perusopetuksen viestintää. Työn tavoitteena on luoda viestinnän toimintamalli Musiikki- ja Tanssikoulu Estradaan sekä taiteen perusopetuksen kentälle. Viestintä koetaan haastavaksi työresurssien sekä sidosryhmien tavoittamisen osalta. Kun oppilaitokselle määritellään tietyt toimintaraamit mallin avulla, työprosessi tehostuu ja sen tuloksia on helpompi seurata.
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmät ovat: haastattelut, työpaja, kysely, SWOT-analyysi ja benchmarking. Tutkimuksessa on etsitty onnistuneita viestintätapoja sekä viestinnän haasteita.
Tulosten perusteella laadittu taiteen perusopetuksen viestinnän toimintamalli sisältää viestinnän eri työvaiheet suunnittelusta johtamiseen, sekä tarvittavat työkalut eri osioiden toteuttamiseen ja seuraamiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä esitetään tiekartta uuden toimintamallin käyttöönottoa varten.
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmät ovat: haastattelut, työpaja, kysely, SWOT-analyysi ja benchmarking. Tutkimuksessa on etsitty onnistuneita viestintätapoja sekä viestinnän haasteita.
Tulosten perusteella laadittu taiteen perusopetuksen viestinnän toimintamalli sisältää viestinnän eri työvaiheet suunnittelusta johtamiseen, sekä tarvittavat työkalut eri osioiden toteuttamiseen ja seuraamiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä esitetään tiekartta uuden toimintamallin käyttöönottoa varten.