Käyttöönottoprojektin laadun kehittäminen
Ahola, Marianne (2024)
Ahola, Marianne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää ja parantaa yrityksen keskenään hyvin erilaisten asiakkuuksien käyttöönottoprojekteihin liittyvää ja sitä tukevaa dokumentaatiota. Tavoitteena oli myös selkeyttää toimintaa ja tehostaa ajankäyttöä.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena, jossa keskitytään käytännölliseen ongelmanratkaisuun yhdessä organisaation ja sen työntekijöiden kanssa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, kyselyitä ja havainnointia. Lisäksi tietoa kerättiin ja analyysejä tehtiin keskusteluiden ja reflektointien avulla. Toimintatutkimuksen aikana saatiin selville dokumentaation suurimmat ongelmat. Lisäksi tunnistettiin myös muita käyttöönottoprojektien dokumentaatiota sivuavia haasteita.
Työn tuloksena dokumentaatioon onnistuttiin tekemään useita pieniä parannuksia ja muun muassa lisäämään asiakas- ja projektipalavereja varten omat seurantavälineet. Lisäksi tehtiin useita havaintoja edelleen parannusta kaipaavista asioista. Näitä ovat entistä paremman ohjeistuksen tekeminen dokumentaation käyttäjille yhdessä organisaation työntekijöiden kanssa ja vastuunjaon selkeyttäminen dokumentaation ja huolellisen jalkautuksen avulla. Yritys on sitoutunut näiden parannusten tekemiseen.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena, jossa keskitytään käytännölliseen ongelmanratkaisuun yhdessä organisaation ja sen työntekijöiden kanssa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, kyselyitä ja havainnointia. Lisäksi tietoa kerättiin ja analyysejä tehtiin keskusteluiden ja reflektointien avulla. Toimintatutkimuksen aikana saatiin selville dokumentaation suurimmat ongelmat. Lisäksi tunnistettiin myös muita käyttöönottoprojektien dokumentaatiota sivuavia haasteita.
Työn tuloksena dokumentaatioon onnistuttiin tekemään useita pieniä parannuksia ja muun muassa lisäämään asiakas- ja projektipalavereja varten omat seurantavälineet. Lisäksi tehtiin useita havaintoja edelleen parannusta kaipaavista asioista. Näitä ovat entistä paremman ohjeistuksen tekeminen dokumentaation käyttäjille yhdessä organisaation työntekijöiden kanssa ja vastuunjaon selkeyttäminen dokumentaation ja huolellisen jalkautuksen avulla. Yritys on sitoutunut näiden parannusten tekemiseen.