Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vireystilan säätely fysioterapian keinoin kouluympäristössä : opas yläkoulun opettajalle

Kattelus, Anni; Lampikari, Luna; Niikko, Inna (2024)

Avaa tiedosto
Kattelus_Lampikari_Niikko.pdf (5.354Mt)
Opas.pdf (6.273Mt)
Lataukset: 


Kattelus, Anni
Lampikari, Luna
Niikko, Inna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278075
Tiivistelmä
Kouluympäristössä yksi nuoren oppimiseen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä on oppilaan vallitseva vireystila. Vireystila tarkoittaa reagoinnin ja valveillaolon tilaa, jolla on autonomisen hermoston kautta yhteys ihmisen kehoon. Vireystila voi vaihdella alivirittyneen, optimivireyden ja ylivirittyneen välillä ja kaikki vireystilat ovat tarpeellisia. Aina vallitseva vireystila ei vastaa sen hetkistä tarvetta, jolloin voidaan tarvita vireystilan säätelyä. Fysioterapian keinoin voidaan vaikuttaa autonomisen hermoston kautta vireystilaan nostavasti tai laskevasti. Näitä keinoja ovat mm. liike ja liikkuminen, hengitys sekä tietoisuustaidot. Lisäksi vireystilaan voidaan vaikuttaa muokkaamalla ympäristötekijöitä.

Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas yläkoulun opettajalle työkaluksi oppilaiden vireystilan säätelyyn ja oppilaille oman vireystilan tunnistamisen tueksi. Tavoitteena on edistää oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista. Menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, jonka tuotoksena kehitettiin opinnäytetyön teoriaosuuteen pohjautuva opas yläkoulun opettajalle. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi yläkoulun opettaja.

Opinnäytetyössä käsitellään vireystilaa ja sen säätelyn mahdollisuuksia kouluympäristössä nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseksi sekä fysioterapeuttisten keinojen mahdollisuuksia vireystilan säätelyssä, perustuen saatavilla olevaan, ajankohtaiseen tutkittuun tietoon ja kirjallisuuteen. Näitä fysioterapeuttisia keinoja ovat liike ja liikkuminen, hengitys sekä tietoisuustaidot. Lisäksi vireystilaan voidaan vaikuttaa muokkaamalla ympäristötekijöitä.

Jatkossa voi olla tarpeellista selvittää oppaan toimivuutta ja hyödyllisyyttä pidemmällä aikavälillä ja siihen liittyen kerätä käyttökokemuksia nuorilta ja opettajalta. Myös nuorten kykyä oppia tunnistamaan oma vireystilansa ja vaikuttamaan siihen harjoitusten avulla voisi selvittää. Oppaan käyttökokemusta voisi parantaa lisäämällä harjoitusten ohjeistukseen havainnollistavat kuvat tai videot.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste