Brändistrategian luominen case Oy Beweship Ab
Määttä, Tuomas (2024)
Määttä, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278079
Tiivistelmä
Brändin merkitys on ratkaiseva logistiikka-alalla, jolla kilpailu on tiukkaa. Globaalit, tunnetut toimijat hallitsevat markkinoita, mikä pakottaa pienemmät yritykset erottumaan edukseen selvitäkseen kilpailussa. Geopoliittiset jännitteet, maailmanlaajuiset haasteet ja kansainvälisen kaupan supistuminen vaikuttavat väistämättä logistiikka-alan yritysten liiketoimintaan. Tässä ympäristössä yrityksen on kehitettävä vahva brändi ja strategia sen rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vahva brändi ja systemaattinen brändäys on menestyksen keskeinen tekijä, koska se syventää asiakassuhteita, edistää brändiuskollisuutta ja luo tavoiteltua brändi-imagoa tehden brändistä houkuttelevan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava ja strategisesti kohdennettu brändistrategia Oy Beweship Ab:lle. Brändistrategia on suunniteltu tukemaan yrityksen kansainvälistä kasvua ja markkina-aseman vahvistamista. Työssä tavoiteltiin syvällistä ymmärrystä brändistrategian kriittisestä merkityksestä Beweshipin pitkän aikavälin menestykselle, keskittyen erityisesti siihen, kuinka hyvin suunniteltu brändi-identiteetti voi auttaa yritystä erottumaan tiukassa kilpailutilanteessa ja reagoimaan dynaamisesti markkinoiden muutoksiin.
Työn tarkoitus oli luoda strategia, joka pohjautuu Beweshipin brändilupaukseen. Brändilupaus heijastaa yrityksen arvoja, missiota ja visiota ja sitä toteutetaan johdonmukaisesti kaikissa kohtaamispisteissä. Lisäksi tarkoituksena oli varmistaa, että strategia tukee tehokasta operatiivista toimintaa, viestintää ja markkinointia, jotka ovat keskeisiä tekijöitä brändin tietoisuuden ja asiakasuskollisuuden kasvattamisessa.
Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen brändin, brändi-identiteetin, -aseman ja strategian lisäksi asiakaskokemuksesta ja brändin kehittämisestä. Työssä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta, teemahaastatteluja, havainnointia ja SWOT-analyysiä sekä viiden kilpailuvoiman mallia. Nämä menetelmät auttoivat syventämään käsitystä brändin nykytilasta, toimintaympäristöstä ja kehittämismahdollisuuksista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin yksityiskohtainen brändistrategia. Analyysien avulla tunnistettiin yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat sekä kilpailuympäristön erityispiirteet. Beweshipin brändistrategian keskeiset elementit, kuten Brändi-identiteetti, kohderyhmä, brändin persoonallisuus ja kilpailuedut määriteltiin tiedonhankinnan tuloksien pohjalta. Brändistrategian avulla Beweship pyrkii luoda yhtenäiset toimintamallit parantaakseen asiakaskokemusta ja vahvistaakseen brändi-identiteettiään.
Jatkuva brändin kehittäminen ja strategian jalkauttaminen tukevat yrityksen missiota ja visiota, auttaen Beweshipiä vastaamaan globaalien markkinoiden muutoksiin ja geopoliittisiin haasteisiin. Strategia mahdollistaa myös kestävien sidosryhmäsuhteiden rakentamisen ja ylläpitämisen, mikä on välttämätöntä kasvun ja pitkäaikaisen menestyksen kannalta nykyisessä liiketoimintaympäristössä, jota leimaavat nopeat muutokset ja kasvavat vaatimukset.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava ja strategisesti kohdennettu brändistrategia Oy Beweship Ab:lle. Brändistrategia on suunniteltu tukemaan yrityksen kansainvälistä kasvua ja markkina-aseman vahvistamista. Työssä tavoiteltiin syvällistä ymmärrystä brändistrategian kriittisestä merkityksestä Beweshipin pitkän aikavälin menestykselle, keskittyen erityisesti siihen, kuinka hyvin suunniteltu brändi-identiteetti voi auttaa yritystä erottumaan tiukassa kilpailutilanteessa ja reagoimaan dynaamisesti markkinoiden muutoksiin.
Työn tarkoitus oli luoda strategia, joka pohjautuu Beweshipin brändilupaukseen. Brändilupaus heijastaa yrityksen arvoja, missiota ja visiota ja sitä toteutetaan johdonmukaisesti kaikissa kohtaamispisteissä. Lisäksi tarkoituksena oli varmistaa, että strategia tukee tehokasta operatiivista toimintaa, viestintää ja markkinointia, jotka ovat keskeisiä tekijöitä brändin tietoisuuden ja asiakasuskollisuuden kasvattamisessa.
Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen brändin, brändi-identiteetin, -aseman ja strategian lisäksi asiakaskokemuksesta ja brändin kehittämisestä. Työssä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta, teemahaastatteluja, havainnointia ja SWOT-analyysiä sekä viiden kilpailuvoiman mallia. Nämä menetelmät auttoivat syventämään käsitystä brändin nykytilasta, toimintaympäristöstä ja kehittämismahdollisuuksista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin yksityiskohtainen brändistrategia. Analyysien avulla tunnistettiin yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat sekä kilpailuympäristön erityispiirteet. Beweshipin brändistrategian keskeiset elementit, kuten Brändi-identiteetti, kohderyhmä, brändin persoonallisuus ja kilpailuedut määriteltiin tiedonhankinnan tuloksien pohjalta. Brändistrategian avulla Beweship pyrkii luoda yhtenäiset toimintamallit parantaakseen asiakaskokemusta ja vahvistaakseen brändi-identiteettiään.
Jatkuva brändin kehittäminen ja strategian jalkauttaminen tukevat yrityksen missiota ja visiota, auttaen Beweshipiä vastaamaan globaalien markkinoiden muutoksiin ja geopoliittisiin haasteisiin. Strategia mahdollistaa myös kestävien sidosryhmäsuhteiden rakentamisen ja ylläpitämisen, mikä on välttämätöntä kasvun ja pitkäaikaisen menestyksen kannalta nykyisessä liiketoimintaympäristössä, jota leimaavat nopeat muutokset ja kasvavat vaatimukset.