Työntekijöiden sitoutuminen kaupan alalla
Pennanen, Sonja; Jutila, Jemina (2024)
Pennanen, Sonja
Jutila, Jemina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kaupan alan työntekijöiden sitoutumista. Aihe on ajankohtainen, koska alan yrityksillä on vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa ja ala ei näyttäydy houkuttelevana urapolkuna nuorten silmissä. Tutkimalla työntekijöiden sitoutumista kaupan alalla pyrimme syventämään ymmärrystämme siitä, mitä motivaatio ja sitoutuminen ovat ja miten niitä voidaan johtaa. Opinnäytetyöllä ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa, vaan se toteutettiin itsenäisenä projektina. Opinnäytetyöhön haluttiin koota yhteen tietoa motivaatiosta ja sitoutumisesta. Johtopäätöksiin olemme koonneet yhteen kehitysehdotuksia, joihin tarttumalla yritykset voivat sitouttaa omia työntekijöitään ja näin ollen parantamaan kilpailukykyään toimialalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Määrällisen tutkimuksen avulla voidaan kartoittaa ilmiön nykytilannetta numeerisella tasolla. Aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme kyselylomakkeen, johon vastasi 32 eri kaupan alan yrityksissä työskentelevää henkilöä. Aineisto analysoitiin ja verrattiin viitekehykseen, joka muodostui sitouttamisen ja motivaation teorioista ja tutkitusta tiedosta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kaupan alan työntekijät eivät ole pääsääntöisesti kovin vahvasti sitoutuneita työnantajaansa. Tulosten perusteella ei kuitenkaan voida todeta, että kaupan alalla sitoutuminen olisi myöskään erityisen heikkoa. Tutkimuksessa havaitsimme, että sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa tyytyväisyys omaan työhön, luottamus yrityksen ylimpään johtoon ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Luottamus nousi yhdeksi keskeisimmäksi käsitteeksi niin negatiivisissa, kuin positiivisissakin yhteyksissä sitoutumiseen. Palkalla ja palkitsemisella koettiin myös olevan merkitystä sitoutumiseen. Tulosten perusteella kaupan alan yritysten kannattaisi kiinnittää huomiota siihen millaista johtamista yrityksissä harjoitetaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Määrällisen tutkimuksen avulla voidaan kartoittaa ilmiön nykytilannetta numeerisella tasolla. Aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme kyselylomakkeen, johon vastasi 32 eri kaupan alan yrityksissä työskentelevää henkilöä. Aineisto analysoitiin ja verrattiin viitekehykseen, joka muodostui sitouttamisen ja motivaation teorioista ja tutkitusta tiedosta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kaupan alan työntekijät eivät ole pääsääntöisesti kovin vahvasti sitoutuneita työnantajaansa. Tulosten perusteella ei kuitenkaan voida todeta, että kaupan alalla sitoutuminen olisi myöskään erityisen heikkoa. Tutkimuksessa havaitsimme, että sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa tyytyväisyys omaan työhön, luottamus yrityksen ylimpään johtoon ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Luottamus nousi yhdeksi keskeisimmäksi käsitteeksi niin negatiivisissa, kuin positiivisissakin yhteyksissä sitoutumiseen. Palkalla ja palkitsemisella koettiin myös olevan merkitystä sitoutumiseen. Tulosten perusteella kaupan alan yritysten kannattaisi kiinnittää huomiota siihen millaista johtamista yrityksissä harjoitetaan.