Fyysinen työturvallisuus esitysteknisessä työympäristössä : case: Vantaan kaupungin kulttuuritilat
Koskivaara, Veera (2024)
Koskivaara, Veera
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298182
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkielma fyysisestä työturvallisuudesta esitysteknisessä ympäristössä. Sen tutkimuskysymyksenä oli selvittää, miten henkilöstön koulutuksella voidaan vaikuttaa turvallisuusosaamiseen ja turvallisuustietoisuuteen. Lisäksi tavoitteena oli löytää kohdeorganisaation, Vantaan kaupungin kulttuuritilojen, työturvallisuuskulttuurin keskeisimmät kehityskohteet.
Osana tutkimusprojektia Vantaan kaupunki osti Metropolialta henkilöstölleen koulutuskokonaisuuden, joka toteutettiin yhteensä kahdeksana kertana maalis-elokuussa 2023. Koulutukset perustuivat European Theatre Technicians Education -hankkeen pohjalta luotuihin ETTE-materiaaleihin, ja ne järjestettiin lähiopetuksena hyödyntäen osallistavaa sosiokonstruktiivista oppimismallia.
Tutkimusaineistona käytettiin koulutusten osaamiskartoituksia, palautekyselyjä, haastatteluja ja videotallenteita koulutustilanteista. Tätä aineistoa peilattiin alan taustakirjallisuuteen. Tutkielman kirjoittaja toimi koulutustilanteissa aktiivisena havainnoitsijana osallistuen myös itse koulutuksiin työyhteisön jäsenenä.
Tutkielman keskeisin tulos on, että palautekyselyiden ja haastatteluiden perusteella työturvallisuuskoulutuksella saatiin vaikuttavuutta, myös pidemmällä aikavälillä. Lisäksi koulutus aikaansai pysyviä muutoksia työkäytänteisiin ja turvallisuustietoisuuteen.
Opinnäytetyöprosessin myötä Vantaan kaupungin esitystilojen työturvallisuuskulttuurissa nousi esiin viisi selkeää kehittämiskohdetta, jotka eritellään työn jatkokehitysmahdollisuudet ja loppupäätelmät -luvussa.
Osana tutkimusprojektia Vantaan kaupunki osti Metropolialta henkilöstölleen koulutuskokonaisuuden, joka toteutettiin yhteensä kahdeksana kertana maalis-elokuussa 2023. Koulutukset perustuivat European Theatre Technicians Education -hankkeen pohjalta luotuihin ETTE-materiaaleihin, ja ne järjestettiin lähiopetuksena hyödyntäen osallistavaa sosiokonstruktiivista oppimismallia.
Tutkimusaineistona käytettiin koulutusten osaamiskartoituksia, palautekyselyjä, haastatteluja ja videotallenteita koulutustilanteista. Tätä aineistoa peilattiin alan taustakirjallisuuteen. Tutkielman kirjoittaja toimi koulutustilanteissa aktiivisena havainnoitsijana osallistuen myös itse koulutuksiin työyhteisön jäsenenä.
Tutkielman keskeisin tulos on, että palautekyselyiden ja haastatteluiden perusteella työturvallisuuskoulutuksella saatiin vaikuttavuutta, myös pidemmällä aikavälillä. Lisäksi koulutus aikaansai pysyviä muutoksia työkäytänteisiin ja turvallisuustietoisuuteen.
Opinnäytetyöprosessin myötä Vantaan kaupungin esitystilojen työturvallisuuskulttuurissa nousi esiin viisi selkeää kehittämiskohdetta, jotka eritellään työn jatkokehitysmahdollisuudet ja loppupäätelmät -luvussa.