Markkinointisuunnitelma aloittavalle vaatealan yritykselle
Veteläinen, Ida (2024)
Veteläinen, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää liiketoimintansa käynnistämisessä. Markkinointisuunnitelma suunniteltiin aloittavalle vaatealan yritykselle. Aiheen valintaan vaikutti tekijän henkilökohtainen kiinnostus tätä alaa kohtaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisimmät markkinointiin liittyvät käsitteet. Toisessa osassa, eli toiminnallisessa osuudessa, on laadittu vaatealan yrityksen markkinointisuunnitelma perustuen teoriaosuudessa käsiteltyihin käsitteisiin.
Työn tuloksena oli markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys tarkastelee omia lähtökohtiaan ja valmiuksiaan yrityksen kohtaamiin mahdollisuuksiin ja uhkiin. Suunnitelmassa yritys käy läpi asettamiaan tavoitteita ja päämääriä, jotka toimivat ohjaavina tekijöinä yritystoiminnassa. Myös yrittäjän ymmärrys syvenee omista tuotteista ja liiketoiminnan kannattavuudesta. Suunnitelma toimii välineenä, joka selkiyttää yrittäjän strategista ajattelua ja päätöksentekoa markkinaympäristössä ja luo kestävän perustan liiketoiminnan menestykselle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisimmät markkinointiin liittyvät käsitteet. Toisessa osassa, eli toiminnallisessa osuudessa, on laadittu vaatealan yrityksen markkinointisuunnitelma perustuen teoriaosuudessa käsiteltyihin käsitteisiin.
Työn tuloksena oli markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys tarkastelee omia lähtökohtiaan ja valmiuksiaan yrityksen kohtaamiin mahdollisuuksiin ja uhkiin. Suunnitelmassa yritys käy läpi asettamiaan tavoitteita ja päämääriä, jotka toimivat ohjaavina tekijöinä yritystoiminnassa. Myös yrittäjän ymmärrys syvenee omista tuotteista ja liiketoiminnan kannattavuudesta. Suunnitelma toimii välineenä, joka selkiyttää yrittäjän strategista ajattelua ja päätöksentekoa markkinaympäristössä ja luo kestävän perustan liiketoiminnan menestykselle.