Avainhenkilöiden työntekijäkokemuksen kehittäminen case yrityksessä
Suominen, Elisa (2024)
Suominen, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298219
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli syventää ymmärrystä työntekijäkokemuksesta. Tutkimuskysymykset olivat, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijäkokemukseen, millainen työntekijäkokemus toimeksiantaja yrityksessä on sekä miten sitä voidaan kehittää. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajayrityksen avainhenkilöille, joiden kautta pyrittiin saamaan tietoa yrityksen nykyisestä työntekijäkokemuksesta.
Tutkimus toteutettiin määrällisen ja laadullisen aineiston avulla. Määrällinen osuus koostui kyselylomakkeesta, johon sisältyi myös mahdollisuus vastata avoimiin kysymyksiin. Kyselylomakkeeseen vastasi lähes kaikki avainhenkilöt, mikä vahvisti tutkimuksen luotettavuutta. Laadullista aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla, johon osallistui yksi avainhenkilö.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksessä on sekä vahvuuksia että kehittämiskohteita työntekijäkokemuksessa. Työn haastavuus ja merkityksellisyys koettiin vahvuuksiksi. Kehittämiskohteina puolestaan havaittiin etenemismahdollisuudet ja palautteen saaminen.
Työmotivaatiota lisäsivät selkeästi jaetut työtehtävät, henkilökohtaiset tavoitteet ja mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviin ja urakehitykseen. Parantamalla työnroolituksia ja osallistamalla avainhenkilöt päätöksentekoon voidaan edistää työmotivaatiota. Sitouttamisen keinoiksi nousivat työhyvinvointiin panostaminen, palkkauksen tarkastelu ja urakehityksen mahdollisuudet. Avoin vuorovaikutus ja huolenaiheiden tunnistaminen varhaisessa vaiheessa ovat keskeisessä osassa työyhteisön vahvistamista ja työntekijöiden sitouttamisessa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden syventää ymmärrystä avainhenkilöiden tarpeista ja odotuksista. Ymmärtämällä näitä tekijöitä yrityksellä on mahdollisuus kehittää työntekijäkokemusta ja, samalla luoda entistä motivoituneempi ja sitoutuneempi työyhteisö.
Tutkimus toteutettiin määrällisen ja laadullisen aineiston avulla. Määrällinen osuus koostui kyselylomakkeesta, johon sisältyi myös mahdollisuus vastata avoimiin kysymyksiin. Kyselylomakkeeseen vastasi lähes kaikki avainhenkilöt, mikä vahvisti tutkimuksen luotettavuutta. Laadullista aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla, johon osallistui yksi avainhenkilö.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksessä on sekä vahvuuksia että kehittämiskohteita työntekijäkokemuksessa. Työn haastavuus ja merkityksellisyys koettiin vahvuuksiksi. Kehittämiskohteina puolestaan havaittiin etenemismahdollisuudet ja palautteen saaminen.
Työmotivaatiota lisäsivät selkeästi jaetut työtehtävät, henkilökohtaiset tavoitteet ja mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviin ja urakehitykseen. Parantamalla työnroolituksia ja osallistamalla avainhenkilöt päätöksentekoon voidaan edistää työmotivaatiota. Sitouttamisen keinoiksi nousivat työhyvinvointiin panostaminen, palkkauksen tarkastelu ja urakehityksen mahdollisuudet. Avoin vuorovaikutus ja huolenaiheiden tunnistaminen varhaisessa vaiheessa ovat keskeisessä osassa työyhteisön vahvistamista ja työntekijöiden sitouttamisessa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden syventää ymmärrystä avainhenkilöiden tarpeista ja odotuksista. Ymmärtämällä näitä tekijöitä yrityksellä on mahdollisuus kehittää työntekijäkokemusta ja, samalla luoda entistä motivoituneempi ja sitoutuneempi työyhteisö.