Pohjoisen paras työpaikka : työntekijäkokemuksen kehittäminen digitalisoituvassa toimintaympäristössä
Kokkonen, Niina (2024)
Kokkonen, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298338
Tiivistelmä
Tänä päivänä yhä useammat yritykset haluavat kehittää työntekijäkokemusta saadakseen parhaimmat osaajat palvelukseensa, sitoutumaan sekä mahdollistamaan yrityksen menestymisen. Kilpailu osaajista on kovaa ja erilaista kuin ennen, eikä pelkästään ulkoisten motivaatiotekijöiden, kuten palkka ja edut, vahvistaminen riitä. Työnantajien on lisättävä työntekijäymmärrystä, jonka avulla he voivat kehittää toimintaansa ja mahdollistaa erinomaisen työntekijäkokemuksen syntymisen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimenpiteitä, joiden avulla toimeksiantajayritys LähiTapiola Pohjoinen voi saavuttaa visionsa olla Pohjoisen paras työpaikka. Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi toimeksiantajayrityksessä tehtiin tutkimus, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden odotuksia työntekijäkokemuksen kokemuskahdeksikko viitekehystä hyödyntäen. Tutkimuksen avulla haluttiin saada selville kehityskohteita, jotka edistävät hyvän työntekijäkokemuksen syntymistä ja sitä kautta mahdollistaa toimeksiantajayritystä saavuttamaan rohkean visionsa. LähiTapiola ryhmä panostaa merkittävästi uusien teknologioiden tuomiin mahdollisuuksiin, joka luo tarpeen toimintamallien uudistamiseen ja edellyttää henkilöstöltä muutos- ja sopeutumiskykyä. Toimeksiantajayritys toivoi opinnäytetyölle digitalisoituvan työelämän näkökulmaa, jotta se voi varmistaa, että sillä on riittävät edellytykset hyvän työntekijäkokemuksen tukemiseen myös digitalisoituvan työelämän murrosvaiheessa.
Työn tietoperustana käytettiin työntekijäkokemuksen, työntekijäymmärryksen sekä työmotivaation syntymiseen liittyvää kirjallisuutta, kuten teoksia, tutkimuksia ja vertaisarvioituja artikkeleja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena laadullista menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Digitalisoituvaan työelämään liittyvää tietoperustaa hankittiin tutustumalla aiheeseen liittyviin tieteellisiin tutkimuksiin sekä vertaisarvioituihin artikkeleihin.
Tutkimustulosten perusteella, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia vahvistamalla saadaan kiistattomia hyötyjä positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumiseen. Lisäksi keskeisimmiksi teemoiksi työntekijäkokemuksen edistämisessä muodostuivat työssä onnistumisen helpottaminen järjestelmiä kehittämällä ja toimenkuvia selkiyttämällä, vuorovaikutteinen palautekulttuuri, tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus, hyvinvointi sekä yhteisöllisyys. Kuhunkin teemaan liittyy digitalisoituvan työelämän haasteita, joihin voidaan vastata kehittämällä työntekijöiden digitaitoja, sujuvia jatkuvan oppimisen muotoja, vahvistamalla tunneälyyn, empatiaan ja sosiaalisuuteen liittyviä taitoja sekä edistämällä työyhteisön monimuotoisuutta. Keskeisimpien tutkimuslöydösten myötä toimeksiantajayritykselle muodostettiin kehitystaulukko toimenpiteistä, joita edistämällä toimeksiantajayritys voi saavuttaa visionsa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimenpiteitä, joiden avulla toimeksiantajayritys LähiTapiola Pohjoinen voi saavuttaa visionsa olla Pohjoisen paras työpaikka. Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi toimeksiantajayrityksessä tehtiin tutkimus, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden odotuksia työntekijäkokemuksen kokemuskahdeksikko viitekehystä hyödyntäen. Tutkimuksen avulla haluttiin saada selville kehityskohteita, jotka edistävät hyvän työntekijäkokemuksen syntymistä ja sitä kautta mahdollistaa toimeksiantajayritystä saavuttamaan rohkean visionsa. LähiTapiola ryhmä panostaa merkittävästi uusien teknologioiden tuomiin mahdollisuuksiin, joka luo tarpeen toimintamallien uudistamiseen ja edellyttää henkilöstöltä muutos- ja sopeutumiskykyä. Toimeksiantajayritys toivoi opinnäytetyölle digitalisoituvan työelämän näkökulmaa, jotta se voi varmistaa, että sillä on riittävät edellytykset hyvän työntekijäkokemuksen tukemiseen myös digitalisoituvan työelämän murrosvaiheessa.
Työn tietoperustana käytettiin työntekijäkokemuksen, työntekijäymmärryksen sekä työmotivaation syntymiseen liittyvää kirjallisuutta, kuten teoksia, tutkimuksia ja vertaisarvioituja artikkeleja. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena laadullista menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Digitalisoituvaan työelämään liittyvää tietoperustaa hankittiin tutustumalla aiheeseen liittyviin tieteellisiin tutkimuksiin sekä vertaisarvioituihin artikkeleihin.
Tutkimustulosten perusteella, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia vahvistamalla saadaan kiistattomia hyötyjä positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumiseen. Lisäksi keskeisimmiksi teemoiksi työntekijäkokemuksen edistämisessä muodostuivat työssä onnistumisen helpottaminen järjestelmiä kehittämällä ja toimenkuvia selkiyttämällä, vuorovaikutteinen palautekulttuuri, tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus, hyvinvointi sekä yhteisöllisyys. Kuhunkin teemaan liittyy digitalisoituvan työelämän haasteita, joihin voidaan vastata kehittämällä työntekijöiden digitaitoja, sujuvia jatkuvan oppimisen muotoja, vahvistamalla tunneälyyn, empatiaan ja sosiaalisuuteen liittyviä taitoja sekä edistämällä työyhteisön monimuotoisuutta. Keskeisimpien tutkimuslöydösten myötä toimeksiantajayritykselle muodostettiin kehitystaulukko toimenpiteistä, joita edistämällä toimeksiantajayritys voi saavuttaa visionsa.