Ylös, ulos ja liikkeelle - liikettä luokkaan tai välkälle : tauko- ja välituntiliikuntaopas 8.-luokkalaisille
Mäenluoma, Henna (2024)
Mäenluoma, Henna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tauko- ja välituntiliikuntaopas Koululiikuntaliitolle. Tavoitteena oli tuottaa 8.-luokkalaisille viisi aktivoivaa tauko- ja välituntiliikuntaohjetta kolmen liikkujatyypin® mukaisesti. Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä oppaan avulla koululaisten tauko- ja välituntiliikuntaa ja sitä kautta edistää heidän terveyttään.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena ja tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tiedonhaku tehtiin CINAHL- ja PubMed-tietokantoihin. Scoping-katsaukseen otettiin mukaan seitsemän englanninkielistä tutkimusta sisäänottokriteerien perusteella. Katsaukseen mukaan otetut tutkimukset oli julkaistu vuosien 2018 ja 2022 välillä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan tauko- ja välituntiliikunta edistää koululaisten psyykkistä-,
sosiaalista-, kognitiivista- ja fyysistä toimintakykyä eli heidän kokonaisvaltaista toimintakykyään. Lisäksi scoping-katsauksen tuloksista muodostui tauko- ja välituntiliikunnalle sekä fyysiselle aktiivisuudelle raamit, joita hyödynnettiin tauko- ja välituntioppaan kehittämisessä.
Tulokset tukevat tauko- ja välituntiliikunnan hyödyllisyyttä sekä antaa konkreettisia keinoja tauko- ja välituntiliikunnan toteuttamiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää yläkouluikäisten liikunnan lisäämiseksi. Jatkotutkimusta tarvitaan yläasteikäisten nuorten tauko- ja välituntiliikunnasta sekä sen vaikutuksista, koska aihetta on tutkittu aiemmin enemmän koskien ala-asteikäisiä lapsia.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena ja tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tiedonhaku tehtiin CINAHL- ja PubMed-tietokantoihin. Scoping-katsaukseen otettiin mukaan seitsemän englanninkielistä tutkimusta sisäänottokriteerien perusteella. Katsaukseen mukaan otetut tutkimukset oli julkaistu vuosien 2018 ja 2022 välillä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan tauko- ja välituntiliikunta edistää koululaisten psyykkistä-,
sosiaalista-, kognitiivista- ja fyysistä toimintakykyä eli heidän kokonaisvaltaista toimintakykyään. Lisäksi scoping-katsauksen tuloksista muodostui tauko- ja välituntiliikunnalle sekä fyysiselle aktiivisuudelle raamit, joita hyödynnettiin tauko- ja välituntioppaan kehittämisessä.
Tulokset tukevat tauko- ja välituntiliikunnan hyödyllisyyttä sekä antaa konkreettisia keinoja tauko- ja välituntiliikunnan toteuttamiselle. Tuloksia voidaan hyödyntää yläkouluikäisten liikunnan lisäämiseksi. Jatkotutkimusta tarvitaan yläasteikäisten nuorten tauko- ja välituntiliikunnasta sekä sen vaikutuksista, koska aihetta on tutkittu aiemmin enemmän koskien ala-asteikäisiä lapsia.