Fluoresenssi in situ hybridisaatio : XY-koettimen optimointi, Moodle-tentin ja työohjeen laatiminen
Suominen, Sanna; Taina, Katja (2024)
Suominen, Sanna
Taina, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298392
Tiivistelmä
Teoriaopetuksen rinnalla käytännön taitoja harjoitellaan oppilaitosympäristössä niin sanotussa laboraatiossa. Metropolia Ammattikorkeakoulun molekyyligenetiikan opetuksessa laboraation aiheena on ollut fluoresenssi in situ hybridisaatio -menetelmä eli FISH. Tätä menetelmää ei ole kuitenkaan saatu toimimaan ja siten opinnäytetyön aiheeksi valikoitui FISH-menetelmän optimointi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada FISH-menetelmä toimivaksi. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa FISH-menetelmän teoriasta tentti, jonka opiskelijat suorittavat laboraation alussa sekä työohje, jonka avulla opiskelijat suorittavat FISH-menetelmään perustuvan harjoitustyön molekyyligenetiikan laboraatiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena. Tutkimuksellisena työnä FISH-menetelmää optimoitiin uudella koettimella Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksella ja toiminnallisena osana tuotettiin tentti Moodle-oppimisalustalle. FISH-optimointiin valittiin uusi, sentromeerispesifinen XY-koetin, joka on käytössä kliinisessä kimerismitutkimuksessa. Kyseinen koetin on myös eettisesti sopiva opetuskäyttöön molekyyligenetiikan laboraatiossa, jossa materiaalina käytetään opiskelijoilta kerättyä näytepoolia, sillä koettimella etsitään vain X ja Y-kromosomeja eikä menetelmä ole tällöin diagnostinen.
FISH-menetelmää ei saatu toimimaan odotetulla tavalla. Todellisia valosignaaleja ei saatu näkyviin, sillä fluoresoivia valohavaintoja näkyi myös kontrollilaseilla, joihin oli tiputettu vain näytettä. Työohjetta ei tästä syystä tuotettu. Epäilyksenä FISH-menetelmän toimimattomuuteen on fluoresenssimikroskoopin vääränlaiset suodattimet. Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampukselle on suunniteltu tilattavan uusi fluoresenssimikroskooppi, joten FISH-menetelmän optimointia suositellaan uudelleen uuden mikroskoopin saavuttua. Tällöin suosituksena on myös tarkistaa suodattimien sopivuus ja signaalien havaitsemisen helpottamiseksi käyttää DAPI-taustaa.
Tentti tuotettiin Moodle-oppimisympäristöön suomeksi ja englanniksi. Tentin tarkoituksena on varmistaa opiskelijoiden teoriaosaaminen laboraation alussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada FISH-menetelmä toimivaksi. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa FISH-menetelmän teoriasta tentti, jonka opiskelijat suorittavat laboraation alussa sekä työohje, jonka avulla opiskelijat suorittavat FISH-menetelmään perustuvan harjoitustyön molekyyligenetiikan laboraatiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksiosaisena. Tutkimuksellisena työnä FISH-menetelmää optimoitiin uudella koettimella Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksella ja toiminnallisena osana tuotettiin tentti Moodle-oppimisalustalle. FISH-optimointiin valittiin uusi, sentromeerispesifinen XY-koetin, joka on käytössä kliinisessä kimerismitutkimuksessa. Kyseinen koetin on myös eettisesti sopiva opetuskäyttöön molekyyligenetiikan laboraatiossa, jossa materiaalina käytetään opiskelijoilta kerättyä näytepoolia, sillä koettimella etsitään vain X ja Y-kromosomeja eikä menetelmä ole tällöin diagnostinen.
FISH-menetelmää ei saatu toimimaan odotetulla tavalla. Todellisia valosignaaleja ei saatu näkyviin, sillä fluoresoivia valohavaintoja näkyi myös kontrollilaseilla, joihin oli tiputettu vain näytettä. Työohjetta ei tästä syystä tuotettu. Epäilyksenä FISH-menetelmän toimimattomuuteen on fluoresenssimikroskoopin vääränlaiset suodattimet. Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampukselle on suunniteltu tilattavan uusi fluoresenssimikroskooppi, joten FISH-menetelmän optimointia suositellaan uudelleen uuden mikroskoopin saavuttua. Tällöin suosituksena on myös tarkistaa suodattimien sopivuus ja signaalien havaitsemisen helpottamiseksi käyttää DAPI-taustaa.
Tentti tuotettiin Moodle-oppimisympäristöön suomeksi ja englanniksi. Tentin tarkoituksena on varmistaa opiskelijoiden teoriaosaaminen laboraation alussa.