Alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttälä, Silja; Walta, Sonja (2024)
Määttälä, Silja
Walta, Sonja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308428
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme käsittelimme alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Tämä opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymykseen: Millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä on alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa? Haastattelimme kolmea varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöä. Yhteistyötahonamme toimi Oulun kaupungin varhaiskasvatus.
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme alle kolmevuotiaiden lasten toimintakulttuuria Oulussa, varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöä, alle kolmevuotiaan lapsen kasvua ja kehitystä sekä alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön kokemuksia alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Haastatteluiden avulla vastasimme opinnäytetyömme tarkoitukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön osaamista alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitoja voidaan tukea varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöllä, toimintakulttuurilla, laaja-alaisella osaamisella ja pedagogisilla sekä rakenteellisilla tuen muodoilla. Oleellisimmat keinot tukea alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitystä ovat varhaiskasvatusympäristön muokkaus selkeäksi ja visuaalisesti tuetuksi, varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön yhteiset toimintatavat ja säännöt, lapsen sensitiivinen kohtaaminen, lapsen luontainen tapa oppia, kasvatushenkilöstön kouluttautuminen ja ennakointi.
Opinnäytetyömme keskeisinä johtopäätöksinä voidaan pitää, että alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitystä varhaiskasvatuksessa tuetaan ympäristön muokkaamisella ja huolellisella suunnittelulla sekä ennakoinnilla ja varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä on merkityksellinen rooli lapsen kehityksen tukemisessa. Tutkimuksen jatkotutkimus aiheena voisi olla, että tutkimuksen kohderyhmää voisi laajentaa toteuttamalla tutkimus lapsiperheisiin. Tutkimuksen voisi toteuttaa myös varhaiskasvatuksen ulkopuolelle, toisiin sosiaalialan palveluihin, kuten lastensuojeluun sekä perhetyöhön.
Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme alle kolmevuotiaiden lasten toimintakulttuuria Oulussa, varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöä, alle kolmevuotiaan lapsen kasvua ja kehitystä sekä alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön kokemuksia alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Haastatteluiden avulla vastasimme opinnäytetyömme tarkoitukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön osaamista alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitoja voidaan tukea varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöllä, toimintakulttuurilla, laaja-alaisella osaamisella ja pedagogisilla sekä rakenteellisilla tuen muodoilla. Oleellisimmat keinot tukea alle kolmevuotiaan lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitystä ovat varhaiskasvatusympäristön muokkaus selkeäksi ja visuaalisesti tuetuksi, varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön yhteiset toimintatavat ja säännöt, lapsen sensitiivinen kohtaaminen, lapsen luontainen tapa oppia, kasvatushenkilöstön kouluttautuminen ja ennakointi.
Opinnäytetyömme keskeisinä johtopäätöksinä voidaan pitää, että alle kolmevuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehitystä varhaiskasvatuksessa tuetaan ympäristön muokkaamisella ja huolellisella suunnittelulla sekä ennakoinnilla ja varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä on merkityksellinen rooli lapsen kehityksen tukemisessa. Tutkimuksen jatkotutkimus aiheena voisi olla, että tutkimuksen kohderyhmää voisi laajentaa toteuttamalla tutkimus lapsiperheisiin. Tutkimuksen voisi toteuttaa myös varhaiskasvatuksen ulkopuolelle, toisiin sosiaalialan palveluihin, kuten lastensuojeluun sekä perhetyöhön.