Odotukset ja toiveet esihenkilölle ohjelmistotestauksessa
Viljanen, Olli-Pekka (2024)
Viljanen, Olli-Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308477
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin mitä odotuksia ja toiveita ohjelmistotestauksen esihenkilöön kohdistuu. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää mitä ohjelmistotestauksissa tulee yleensä huomioida ja miten toimialakohtaiset vaatimukset mahdollisesti vaikuttavat ohjelmistotestauksiin.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi mitä ohjelmistotestaus on, milloin ja millä menetelmillä ohjelmistotestausta suoritetaan. Tietoperustassa kerrotaan, että ohjelmistotestauksessa on erilaisia vaiheita, jotka ovat testauksen suunnittelu, testiympäristön luonti, testin suorittaminen ja tulosten tarkastelu. Tietoperustassa kerrotaan myös laadunhallinnasta ja ohjelmistotestauksessa havaittujen virheiden dokumentoinnista, myös ISO/IEC/IEEE 29119-1:2022-standardin näkökulmasta.
Testauksen johtaminen tarkoittaa testaukseen ja testaajiin liittyvien asioiden hoitamista. Tieto-perustassa kerrotaan, että ohjelmistoprojekteissa projektipäällikkö vastaa jokaisesta työvaiheesta. Testaukselle ja laadunvarmennukselle voi olla myös oma erillinen päättäjä, jota tavallisimmin kutsutaan laatu- tai testauspäälliköksi. Testausten johtaminen on ensisijaisesti ihmisten johtamista ja siinä tulisi johtaa jokaista ihmistä hänen osaamiseensa sopivalla tavalla. Joillain aloilla on erillisiä laadunvalvontamenetelmiä ja toimintaa valvovia viranomaisia.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla henkilöä, joka on työskennellyt ohjelmistokehitysprojektissa. Haastattelututkimus tehtiin helmikuussa 2024.
Tuloksista selvisi, että testauksen suunnitelmallisuus ja johtaminen koettiin tärkeinä. Näiden puute aiheutti laadullisia puutteita ja epävarmuutta ohjelmistotestaajassa. Epävarmuutta aiheutti myös ohjelmistotestaajan koulutuksen ja kokemuksen puute. Laadullisia puutteita aiheutti myös se, että ennen tuotantoon siirtymistä ohjelmistotestaajia painostettiin toimimaan nopeammin, jotta aikataulu ei ylittyisi.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi mitä ohjelmistotestaus on, milloin ja millä menetelmillä ohjelmistotestausta suoritetaan. Tietoperustassa kerrotaan, että ohjelmistotestauksessa on erilaisia vaiheita, jotka ovat testauksen suunnittelu, testiympäristön luonti, testin suorittaminen ja tulosten tarkastelu. Tietoperustassa kerrotaan myös laadunhallinnasta ja ohjelmistotestauksessa havaittujen virheiden dokumentoinnista, myös ISO/IEC/IEEE 29119-1:2022-standardin näkökulmasta.
Testauksen johtaminen tarkoittaa testaukseen ja testaajiin liittyvien asioiden hoitamista. Tieto-perustassa kerrotaan, että ohjelmistoprojekteissa projektipäällikkö vastaa jokaisesta työvaiheesta. Testaukselle ja laadunvarmennukselle voi olla myös oma erillinen päättäjä, jota tavallisimmin kutsutaan laatu- tai testauspäälliköksi. Testausten johtaminen on ensisijaisesti ihmisten johtamista ja siinä tulisi johtaa jokaista ihmistä hänen osaamiseensa sopivalla tavalla. Joillain aloilla on erillisiä laadunvalvontamenetelmiä ja toimintaa valvovia viranomaisia.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla henkilöä, joka on työskennellyt ohjelmistokehitysprojektissa. Haastattelututkimus tehtiin helmikuussa 2024.
Tuloksista selvisi, että testauksen suunnitelmallisuus ja johtaminen koettiin tärkeinä. Näiden puute aiheutti laadullisia puutteita ja epävarmuutta ohjelmistotestaajassa. Epävarmuutta aiheutti myös ohjelmistotestaajan koulutuksen ja kokemuksen puute. Laadullisia puutteita aiheutti myös se, että ennen tuotantoon siirtymistä ohjelmistotestaajia painostettiin toimimaan nopeammin, jotta aikataulu ei ylittyisi.