Henkilöbrändin rakentaminen ja ansainta Youtubessa
Tornikoski, Emilia (2024)
Tornikoski, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308466
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena saada selville, miten tubettaja rakentaa kestävän ja hyvän henkilöbrändin itselleen, ja kuinka saada mahdollisesti tienattua elantonsa sisällöllään. Tavoitteena on saada tietoa henkilöbrändäyksestä ja YouTubesta niille, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta tai aloittamassa omaa uraa tubettajana.
Tutkimus koostuu johdannosta, teoriasta, empiirisestä tutkimuksesta sekä johto-päätöksistä. Teoreettinen viitekehys sisältää kolme pääkohtaa, jotka ovat henkilöbrändi, YouTube ja ansaintalogiikka. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään henkilöbrändiä käsitteenä ja sen merkitystä, toisessa luvussa YouTubea ja sisällöntuottamista. Kolmannessa luvussa kerrotaan ansaintalogiikasta ja miten YouTubella tienataan. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin tubettajia. Tuloksissa analysoitiin heidän vastauksiansa.
Haastateltavina oli viisi suomalaista tubettajaa, jotka tekevät sisältöä omalle kanavalleen. Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset todistivat, että henkilöbrändäys voi olla ammattimaista ja aitoa. Oma persoona ja luonne muodostavat pohjan omalle brändille. Tuloksista selvisi, että sinnikkyys ja aito kiinnostus tulee olla isossa roolissa, jos haluaa pärjätä. Kaupalliset yhteistyöt ovat osa sisällöntuotantoa, ja yhteistyöt valitaan harkiten.
Tutkimus koostuu johdannosta, teoriasta, empiirisestä tutkimuksesta sekä johto-päätöksistä. Teoreettinen viitekehys sisältää kolme pääkohtaa, jotka ovat henkilöbrändi, YouTube ja ansaintalogiikka. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään henkilöbrändiä käsitteenä ja sen merkitystä, toisessa luvussa YouTubea ja sisällöntuottamista. Kolmannessa luvussa kerrotaan ansaintalogiikasta ja miten YouTubella tienataan. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin tubettajia. Tuloksissa analysoitiin heidän vastauksiansa.
Haastateltavina oli viisi suomalaista tubettajaa, jotka tekevät sisältöä omalle kanavalleen. Opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset todistivat, että henkilöbrändäys voi olla ammattimaista ja aitoa. Oma persoona ja luonne muodostavat pohjan omalle brändille. Tuloksista selvisi, että sinnikkyys ja aito kiinnostus tulee olla isossa roolissa, jos haluaa pärjätä. Kaupalliset yhteistyöt ovat osa sisällöntuotantoa, ja yhteistyöt valitaan harkiten.