Ikääntyneiden osallistaminen digitaaliseen yhteiskuntaan : tehtäväpakan kehittäminen digiosaamisen tueksi
Aravirta, Henna; Hovinen, Jenna (2024)
Aravirta, Henna
Hovinen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308455
Tiivistelmä
Digitalisoituminen kiihtyy yhteiskunnassamme. Ikääntyneiden riskinä on digisyrjäytyminen. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Vanhusten Turva sr, joka tukee ikääntyneiden osallistamista digitaaliseen yhteiskuntaan. Säätiön yhtenä toimintamuotona on Laitelainaamo, joka lainaa tablettilaitteita ja tarjoaa niiden käyttökoulutusta ikääntyneille.
Lainalaitteen lisäksi Laitelainaamon asiakas saa käyttöönsä tehtäväpakan, jonka avulla tablettilaitetta oppii käyttämään. Tehtäväpakan avulla pystyy opettelemaan tablettilaitteen eri toimintoja ja yhteiskunnan organisaatioiden digitaalisten palveluiden käyttöä. Tehtävät on suunniteltu niin, että niiden avulla pystyy myös tukemaan toimintakykyä. Väestö ikääntyy, joten mahdollisimman toimintakykyisen ikääntymisen turvaamiseksi toimintakyvyn laaja-alainen tukeminen on tärkeä ja ajankohtainen asia. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää tehtäväpakkaa käyttäjälähtöisesti ja laatia tehtäväpakasta kehitetty versio.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä eli monimuotoisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin erilaisia palvelumuotoiluun kuuluvia menetelmiä. Palvelumuotoilu on palvelun käyttäjän kanssa suoritettavaa kehittämistä. Keskeisin käytetty menetelmä oli työpajatyöskentely, joka toteutettiin Laitelainaamon asiakkaiden kanssa. Työpajassa ideoitiin tehtäväpakan kehitettyä versiota.
Kehittämistyö eteni suunnitelmien mukaisesti ja sen tuotoksena syntyi tehtäväpakan kehitetty versio. Työpajatyöskentely mahdollisti tehtäväpakan sisällön kehittämisen niin, että se on ikäystävällinen ja vastaa kohderyhmänsä tarpeita. Tehtäväpakka on suunnattu digitaitojen perusteiden opetteluun, jonka jälkeen tehtäväpakan suorittaja voi itsevarmemmin siirtyä kohti monipuolisempaa digitaitojen oppimista.
Tehtäväpakkaa on mahdollista jatkokehittää vielä tämänkin opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyön tekemisen aikana esille nousi useita ideoita, joita jatkokehittämisessä voitaisiin hyödyntää. Niiden katsottiin soveltuvan paremmin kokeneemmille digikäyttäjille. Kyseiset ideat eivät sen vuoksi valikoituneet tämän opinnäytetyön tuotokseen.
Lainalaitteen lisäksi Laitelainaamon asiakas saa käyttöönsä tehtäväpakan, jonka avulla tablettilaitetta oppii käyttämään. Tehtäväpakan avulla pystyy opettelemaan tablettilaitteen eri toimintoja ja yhteiskunnan organisaatioiden digitaalisten palveluiden käyttöä. Tehtävät on suunniteltu niin, että niiden avulla pystyy myös tukemaan toimintakykyä. Väestö ikääntyy, joten mahdollisimman toimintakykyisen ikääntymisen turvaamiseksi toimintakyvyn laaja-alainen tukeminen on tärkeä ja ajankohtainen asia. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää tehtäväpakkaa käyttäjälähtöisesti ja laatia tehtäväpakasta kehitetty versio.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä eli monimuotoisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin erilaisia palvelumuotoiluun kuuluvia menetelmiä. Palvelumuotoilu on palvelun käyttäjän kanssa suoritettavaa kehittämistä. Keskeisin käytetty menetelmä oli työpajatyöskentely, joka toteutettiin Laitelainaamon asiakkaiden kanssa. Työpajassa ideoitiin tehtäväpakan kehitettyä versiota.
Kehittämistyö eteni suunnitelmien mukaisesti ja sen tuotoksena syntyi tehtäväpakan kehitetty versio. Työpajatyöskentely mahdollisti tehtäväpakan sisällön kehittämisen niin, että se on ikäystävällinen ja vastaa kohderyhmänsä tarpeita. Tehtäväpakka on suunnattu digitaitojen perusteiden opetteluun, jonka jälkeen tehtäväpakan suorittaja voi itsevarmemmin siirtyä kohti monipuolisempaa digitaitojen oppimista.
Tehtäväpakkaa on mahdollista jatkokehittää vielä tämänkin opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyön tekemisen aikana esille nousi useita ideoita, joita jatkokehittämisessä voitaisiin hyödyntää. Niiden katsottiin soveltuvan paremmin kokeneemmille digikäyttäjille. Kyseiset ideat eivät sen vuoksi valikoituneet tämän opinnäytetyön tuotokseen.