Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tanssinopiskelijan psyykkinen hyvinvointi osana fyysisen loukkaantumisen kuntoutumisprosessia : tanssinopettajan tuen antamisen muotoja tanssinopiskelijalle

Robbins, Senia (2024)

 
Avaa tiedosto
Robbins_Senia.pdf (378.8Kt)
Lataukset: 


Robbins, Senia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308515
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tanssinopiskelijoiden fyysisen loukkaantumisen kuntoutumisprosessin aikana tanssinopettajaltaan saaman tuen merkitystä osana sairaslomalta palaamista. Tarkastelen opinnäytetyössäni, miten tanssinopettaja pystyy antamaan tukea tanssinopiskelijalle, joka on fyysisesti loukkaantunut. Tutkimuskysymyksenä on: Miten tanssinopettaja voi tukea sairaslomalla olevan tanssinopiskelijan psyykkistä hyvinvointia fyysisen loukkaantumisen kuntoutumisprosessin aikana?

Työ edustaa laadullista tutkimusta, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa haastatteluissa. Teemahaastattelut toteutettiin kahdelle tanssin ammattilaiselle, jotka olivat tanssinopiskelijoita fyysisen loukkaantumisen aikana. Molempien haastateltavien fyysinen loukkaantuminen on tapahtunut kahden vuoden sisällä. Avaan opinnäytetyölle keskeisiä käsitteitä, joita ovat tanssijan kokonaisvaltainen hyvinvointi, tunnetaidot, liikepelko ja ihmisen vertailun tarve. Tietoperustan teemat tulevat esille myös teemahaastattelun tutkimustuloksissa.

Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää ja koota yhteen erilaisia tuen antamisen muotoja, joilla tanssinopettaja voi auttaa tanssinopiskelijaa kiinnittämään huomiota omaan psyykkiseen hyvinvointiinsa. Haastateltavilla ilmeni niin yhteneväisiä kuin eriäviä ajatuksia ja kokemuksia kuntoutumisprosessista. Tutkimuksen haastateltavien vastauksista nousi esille huomioita, joita käytin apuna kootessani tuen antamisen muotoja. Nämä ilmentyivät tekoina ja kysymyksinä, joilla tanssinopettaja pystyisi tukemaan kuntoutumisprosessia läpikäyvää tanssinopiskelijaa. Niitä ovat esimerkiksi yksinkertaiset kysymykset jaksamisesta sekä kannustaminen tunnepäiväkirjan pitämiseen harjoituspäiväkirjan rinnalla. Tuen saannin muodot ovat tanssinopiskelijan psyykkistä hyvinvointia edesauttavia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste