Tanssinopiskelijan psyykkinen hyvinvointi osana fyysisen loukkaantumisen kuntoutumisprosessia : tanssinopettajan tuen antamisen muotoja tanssinopiskelijalle
Robbins, Senia (2024)
Robbins, Senia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308515
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tanssinopiskelijoiden fyysisen loukkaantumisen kuntoutumisprosessin aikana tanssinopettajaltaan saaman tuen merkitystä osana sairaslomalta palaamista. Tarkastelen opinnäytetyössäni, miten tanssinopettaja pystyy antamaan tukea tanssinopiskelijalle, joka on fyysisesti loukkaantunut. Tutkimuskysymyksenä on: Miten tanssinopettaja voi tukea sairaslomalla olevan tanssinopiskelijan psyykkistä hyvinvointia fyysisen loukkaantumisen kuntoutumisprosessin aikana?
Työ edustaa laadullista tutkimusta, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa haastatteluissa. Teemahaastattelut toteutettiin kahdelle tanssin ammattilaiselle, jotka olivat tanssinopiskelijoita fyysisen loukkaantumisen aikana. Molempien haastateltavien fyysinen loukkaantuminen on tapahtunut kahden vuoden sisällä. Avaan opinnäytetyölle keskeisiä käsitteitä, joita ovat tanssijan kokonaisvaltainen hyvinvointi, tunnetaidot, liikepelko ja ihmisen vertailun tarve. Tietoperustan teemat tulevat esille myös teemahaastattelun tutkimustuloksissa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää ja koota yhteen erilaisia tuen antamisen muotoja, joilla tanssinopettaja voi auttaa tanssinopiskelijaa kiinnittämään huomiota omaan psyykkiseen hyvinvointiinsa. Haastateltavilla ilmeni niin yhteneväisiä kuin eriäviä ajatuksia ja kokemuksia kuntoutumisprosessista. Tutkimuksen haastateltavien vastauksista nousi esille huomioita, joita käytin apuna kootessani tuen antamisen muotoja. Nämä ilmentyivät tekoina ja kysymyksinä, joilla tanssinopettaja pystyisi tukemaan kuntoutumisprosessia läpikäyvää tanssinopiskelijaa. Niitä ovat esimerkiksi yksinkertaiset kysymykset jaksamisesta sekä kannustaminen tunnepäiväkirjan pitämiseen harjoituspäiväkirjan rinnalla. Tuen saannin muodot ovat tanssinopiskelijan psyykkistä hyvinvointia edesauttavia.
Työ edustaa laadullista tutkimusta, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa haastatteluissa. Teemahaastattelut toteutettiin kahdelle tanssin ammattilaiselle, jotka olivat tanssinopiskelijoita fyysisen loukkaantumisen aikana. Molempien haastateltavien fyysinen loukkaantuminen on tapahtunut kahden vuoden sisällä. Avaan opinnäytetyölle keskeisiä käsitteitä, joita ovat tanssijan kokonaisvaltainen hyvinvointi, tunnetaidot, liikepelko ja ihmisen vertailun tarve. Tietoperustan teemat tulevat esille myös teemahaastattelun tutkimustuloksissa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää ja koota yhteen erilaisia tuen antamisen muotoja, joilla tanssinopettaja voi auttaa tanssinopiskelijaa kiinnittämään huomiota omaan psyykkiseen hyvinvointiinsa. Haastateltavilla ilmeni niin yhteneväisiä kuin eriäviä ajatuksia ja kokemuksia kuntoutumisprosessista. Tutkimuksen haastateltavien vastauksista nousi esille huomioita, joita käytin apuna kootessani tuen antamisen muotoja. Nämä ilmentyivät tekoina ja kysymyksinä, joilla tanssinopettaja pystyisi tukemaan kuntoutumisprosessia läpikäyvää tanssinopiskelijaa. Niitä ovat esimerkiksi yksinkertaiset kysymykset jaksamisesta sekä kannustaminen tunnepäiväkirjan pitämiseen harjoituspäiväkirjan rinnalla. Tuen saannin muodot ovat tanssinopiskelijan psyykkistä hyvinvointia edesauttavia.
