Dialogi organisaation työkaluna : strategiatyön kehittäminen keskiasteen oppilaitoksessa työntekijän näkökulmasta
Hakkarainen, Sanna (2024)
Hakkarainen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308518
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee organisaation strategiatyötä työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli organisaation toiminnan kehittäminen johdon ja johdettavien välisen dialogin avulla ja tätä kautta organisaation strategiaan sitoutuminen. Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksen ja dialogisen tutkimuksen keinoin. Työn teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin dialogista johtamista.
Kehittämistehtävän kontekstina toimi ammatillinen oppilaitos ja työntekijänäkökulmana erityisesti opettajan perspektiivi. Tutkimuksessa tutkija havainnoi, haastatteli, fasilitoi ja toteutti kyselyn. Tutkimuksessa selvitettiin haastattelemalla opettajien kokemuksia organisaation strategiatyöstä ja käsityksiä strategiasta haastattelemalla. Tutkimuksessa keskusteltiin johdon kanssa strategiatyöstä ja toimittiin fasilitoijana organisaation yhteisissä strategiakokoontumisissa. Tutkimuksen lopussa toteutettiin koko henkilökunnalle suunnattu kysely johdon ja työntekijöiden välisen dialogin ja strategiatyön toimivuudesta. Tutkimus ajoittui virallisesti vuodesta 2022 vuoden 2024 alkuun.
Tutkimuksen tuloksena saatiin aikaan viisi eri toimenpidettä, joita käyttämällä työntekijöiden sitoutumista organisaation strategiatyöhön on mahdollista parantaa. Näitä ovat dialoginen johtaminen, työntekijöiden ja johdon yhteiset keskustelut, avoin viestintä, koko henkilökunnan yhteiset kokoontumiset ja yhteinen tekeminen sekä ryhmätyöhön panostaminen. Tutkimuksen tuloksia ei voi soveltaa muihin organisaatioihin mutta se oli hyödyksi tutkimuksen kohteena olevalle.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin että, johtaminen on vuorovaikutteista toimintaa, joka tapahtuu johdon ja johdettavien välillä. Dialoginen strategiatyö edellyttää organisaation johdolta sitoutumista ja aktiivista viestintää. Strategiaan sitoutuminen on johdon ja johdettavien sitoutumista keskinäiseen yhteistyöhön.
Avainsanat: strategiatyö, johtaminen, työntekijä, sitoutuminen, dialoginen johtaminen
Kehittämistehtävän kontekstina toimi ammatillinen oppilaitos ja työntekijänäkökulmana erityisesti opettajan perspektiivi. Tutkimuksessa tutkija havainnoi, haastatteli, fasilitoi ja toteutti kyselyn. Tutkimuksessa selvitettiin haastattelemalla opettajien kokemuksia organisaation strategiatyöstä ja käsityksiä strategiasta haastattelemalla. Tutkimuksessa keskusteltiin johdon kanssa strategiatyöstä ja toimittiin fasilitoijana organisaation yhteisissä strategiakokoontumisissa. Tutkimuksen lopussa toteutettiin koko henkilökunnalle suunnattu kysely johdon ja työntekijöiden välisen dialogin ja strategiatyön toimivuudesta. Tutkimus ajoittui virallisesti vuodesta 2022 vuoden 2024 alkuun.
Tutkimuksen tuloksena saatiin aikaan viisi eri toimenpidettä, joita käyttämällä työntekijöiden sitoutumista organisaation strategiatyöhön on mahdollista parantaa. Näitä ovat dialoginen johtaminen, työntekijöiden ja johdon yhteiset keskustelut, avoin viestintä, koko henkilökunnan yhteiset kokoontumiset ja yhteinen tekeminen sekä ryhmätyöhön panostaminen. Tutkimuksen tuloksia ei voi soveltaa muihin organisaatioihin mutta se oli hyödyksi tutkimuksen kohteena olevalle.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin että, johtaminen on vuorovaikutteista toimintaa, joka tapahtuu johdon ja johdettavien välillä. Dialoginen strategiatyö edellyttää organisaation johdolta sitoutumista ja aktiivista viestintää. Strategiaan sitoutuminen on johdon ja johdettavien sitoutumista keskinäiseen yhteistyöhön.
Avainsanat: strategiatyö, johtaminen, työntekijä, sitoutuminen, dialoginen johtaminen