Varavoimadieselgeneraattorin käyttöautomaatiouudistukseen liittyvien töiden koordinointi
Korhonen, Timo (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korhonen, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilasi Fortum Loviisan voimalaitosyksikkö 1. Fortum Loviisan voimalaitoksen lai-tosyksikölle 1 toteutettiin varavoimadieselgeneraattoreiden automaatiouudistus. Uudistus teh-tiin laitosyksikön 1 kaikille neljälle varavoimadieselgeneraattorille. Kolmen ensimmäisen uu-distuksen tuloksia käytettiin opinnäytetyön materiaalina. Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin käyttöorganisaation töiden koordinointia projektissa, sekä loppukäyttäjien koulutusta ja osaamisen varmistamista.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimalla aikaisemmin toteutettujen projektien kokemuksia. Haas-teena oli ollut yhdistää projektin työt vuosihuoltotöihin. Aikaisemmissa automaatiouudistus-projekteissa havaittujen kriittisten kohtien perusteella kehitettiin suunnitelma tuleville auto-maatiouudistuksille. Lisäksi oli tullut tarve varmistaa kaikkien loppukäyttäjien osaaminen ope-roida uusilla automaatiojärjestelmillä toimivia dieselgeneraattoreita. Tähän suunniteltiin kou-lutus, joka olisi mahdollisimman kiinnostava ja todenmukainen. Koulutuksessa käytettiin kou-lutuskäyttöön kehitettyä varavoimadieselin osasimulaattoria ja harjoitus yhdistettiin valvomo-operaattoreiden häiriötilanneharjoitukseen.
Näiden töiden tarkempi etukäteissuunnittelu vaikutti positiivisesti koko projektin aikatauluun. Ensimmäisen varavoimadieselgeneraattorin epäkäytettävyysaika oli 13 vuorokautta ja viimei-sen eli neljännen epäkäytettävyysaika oli 8 vuorokautta. Projektin neljännen vaiheen kestosta saatiin dieselgeneraattorin epäkäytettävyysaikaa vähennettyä viisi vuorokautta, verrattuna ensimmäisenä uudistettuun dieselgeneraattoriin. Tämä lopputulos auttoi myös vuosihuoltoa pysymään paremmin suunnitellussa aikataulussa. Loppukäyttäjien simulaattoriharjoitukseen osallistuivat sekä Loviisa 1 että Loviisa 2 laitoksien käyttöhenkilöt. Koulutuksen jälkeen kaikil-la käyttöhenkilöillä oli valmius operoida kummankin laitoksen varavoimadieselgeneraattoreita. Lisäksi kehitettiin koulutusmalli, jossa uudet käyttöhenkilöt harjoittelevat varavoimadiesel-generaattorin operointia.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimalla aikaisemmin toteutettujen projektien kokemuksia. Haas-teena oli ollut yhdistää projektin työt vuosihuoltotöihin. Aikaisemmissa automaatiouudistus-projekteissa havaittujen kriittisten kohtien perusteella kehitettiin suunnitelma tuleville auto-maatiouudistuksille. Lisäksi oli tullut tarve varmistaa kaikkien loppukäyttäjien osaaminen ope-roida uusilla automaatiojärjestelmillä toimivia dieselgeneraattoreita. Tähän suunniteltiin kou-lutus, joka olisi mahdollisimman kiinnostava ja todenmukainen. Koulutuksessa käytettiin kou-lutuskäyttöön kehitettyä varavoimadieselin osasimulaattoria ja harjoitus yhdistettiin valvomo-operaattoreiden häiriötilanneharjoitukseen.
Näiden töiden tarkempi etukäteissuunnittelu vaikutti positiivisesti koko projektin aikatauluun. Ensimmäisen varavoimadieselgeneraattorin epäkäytettävyysaika oli 13 vuorokautta ja viimei-sen eli neljännen epäkäytettävyysaika oli 8 vuorokautta. Projektin neljännen vaiheen kestosta saatiin dieselgeneraattorin epäkäytettävyysaikaa vähennettyä viisi vuorokautta, verrattuna ensimmäisenä uudistettuun dieselgeneraattoriin. Tämä lopputulos auttoi myös vuosihuoltoa pysymään paremmin suunnitellussa aikataulussa. Loppukäyttäjien simulaattoriharjoitukseen osallistuivat sekä Loviisa 1 että Loviisa 2 laitoksien käyttöhenkilöt. Koulutuksen jälkeen kaikil-la käyttöhenkilöillä oli valmius operoida kummankin laitoksen varavoimadieselgeneraattoreita. Lisäksi kehitettiin koulutusmalli, jossa uudet käyttöhenkilöt harjoittelevat varavoimadiesel-generaattorin operointia.