Preanalytiikan merkitys luotettaviin laboratoriotutkimustuloksiin : opas näytteitä ottaville hoitajille
Valokari, Susanna (2024)
Valokari, Susanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308542
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, joka koostuu kirjallisesta raportista ja työn tuotoksesta. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa opas näytteitä ottaville hoitajille. Tavoitteena oli oppaan avulla tukea näytteenottajia, lisätä tietoutta laadukkaan näytteen ottamisesta, parantaa laboratoriotulosten laatua ja potilasturvallisuutta sekä vähentää näytteenottoon liittyviä preanalyyttisiä virheitä. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Kettumäen palvelukeskus, Kuusankosken vanhainhuoltoyhdistys ry.
Kehittämistyön suunnitelmavaiheessa kartoitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla luotettavaan laboratoriotutkimustulokseen, potilasturvallisuuteen ja laboratoriotulosten laatuun vaikuttavia asioita sekä laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisen vaiheen virheitä ja näytteiden hylkäämiseen johtavia tekijöitä. Näytteenotto-oppaan laadintaa varten kartoitettiin myös hyvän oppaan kriteereitä, näytteenottosuosituksia ja toimeksiantajan toiveita laadittavan oppaan sisällöstä. Kehittämistyön toteutusvaiheessa laadittiin opas ilmiöön liittyvän teoreettisen taustan ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta laskimoverinäytteen ja puhtaasti lasketun virtsanäytteen (PLV) ottamiseksi. Oppaan sisällöksi valikoitui preanalyyttinen vaihe, jossa tapahtuu eniten virheitä laboratoriotutkimusprosessin aikana. Oppaassa kuvattiin yleisimpiä näytteiden hylkäämiseen johtavia tekijöitä sekä annettiin keinoja näiden virheiden välttämiseksi.
Kehittämistyön arviointi suoritettiin oppaan sisällön, sille asetettujen tavoitteiden ja hyvän oppaan kriteerien pohjalta laaditun Webropol-palautekyselyn avulla. Palautetta pyydettiin toimeksiantajan edustajilta sekä muutamalta bioanalyytikko-opiskelijalta ja laboratoriohoitajalta. Saadun palautteen mukaan opas noudatti hyvän oppaan kriteereitä ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Se lisäsi tietoutta laadukkaan näytteen ottamisesta ja mahdollisti preanalyyttisten virheiden vähentämisen sekä laboratoriotulosten laadun ja potilasturvallisuuden parantamisen. Opas koetaan hyvänä näytteenottoa tukevana käsikirjana, josta voi tarkistaa nopeasti tärkeitä asioita. Sen koetaan soveltuvan myös perehdytykseen ja käytettäväksi työvälineeksi myös muihin palvelukeskuksiin.
Kehittämistyön suunnitelmavaiheessa kartoitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla luotettavaan laboratoriotutkimustulokseen, potilasturvallisuuteen ja laboratoriotulosten laatuun vaikuttavia asioita sekä laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisen vaiheen virheitä ja näytteiden hylkäämiseen johtavia tekijöitä. Näytteenotto-oppaan laadintaa varten kartoitettiin myös hyvän oppaan kriteereitä, näytteenottosuosituksia ja toimeksiantajan toiveita laadittavan oppaan sisällöstä. Kehittämistyön toteutusvaiheessa laadittiin opas ilmiöön liittyvän teoreettisen taustan ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta laskimoverinäytteen ja puhtaasti lasketun virtsanäytteen (PLV) ottamiseksi. Oppaan sisällöksi valikoitui preanalyyttinen vaihe, jossa tapahtuu eniten virheitä laboratoriotutkimusprosessin aikana. Oppaassa kuvattiin yleisimpiä näytteiden hylkäämiseen johtavia tekijöitä sekä annettiin keinoja näiden virheiden välttämiseksi.
Kehittämistyön arviointi suoritettiin oppaan sisällön, sille asetettujen tavoitteiden ja hyvän oppaan kriteerien pohjalta laaditun Webropol-palautekyselyn avulla. Palautetta pyydettiin toimeksiantajan edustajilta sekä muutamalta bioanalyytikko-opiskelijalta ja laboratoriohoitajalta. Saadun palautteen mukaan opas noudatti hyvän oppaan kriteereitä ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Se lisäsi tietoutta laadukkaan näytteen ottamisesta ja mahdollisti preanalyyttisten virheiden vähentämisen sekä laboratoriotulosten laadun ja potilasturvallisuuden parantamisen. Opas koetaan hyvänä näytteenottoa tukevana käsikirjana, josta voi tarkistaa nopeasti tärkeitä asioita. Sen koetaan soveltuvan myös perehdytykseen ja käytettäväksi työvälineeksi myös muihin palvelukeskuksiin.