Kitarakomppi kuubalaisittain : Kitaran ja tres-kitaran säestävistä rooleista kuubalaisessa son-musiikissa
Mattila, Toni (2014)
Mattila, Toni
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätutkimuskohteena on kitaran säestävä rooli ja kitaran säestystavat kuubalaisessa son-musiikissa. Lisäksi esittelen myös lyhyesti kuubalaisen tres-kitaran ja sen säestävän roolin son-musiikissa sekä selvitän kuubalaisen musiikin kehitystä.
Aiheen valinnan taustalla oli se, että en yrityksistäni huolimatta ollut opintojeni aikana löytänyt vastauksia kysymyksiin kitaran käytöstä ja soittotavoista kuubalaisessa musiikissa. Kokemuksieni mukaan tämä aihe on suomalaisten kitaristien ja kitaransoitonopettajien keskuudessa huonosti tunnettu.
Tutkimukseni perustuu löytämääni kuubalaista musiikkia käsittelevään lähdekirjallisuuteen sekä kuubalaiseen musiikkiin erikoistuneen suomalaisen muusikon, Tero Toivasen kanssa käymääni vuoropuheluun. Kielitaidon puutteen vuoksi en valitettavasti ole kuitenkaan pystynyt käyttämään apunani espanjankielistä lähdekirjallisuutta.
Tavoitteenani on ollut selvittää Kuuban musiikillisen ja kulttuurisen kehityksen historiallista taustaa sekä tutustua lähemmin son-musiikkiin ja sen säestämiseen kitaralla. Son-musiikin kitarasäestystä olen esitellyt erilaisten komppiesimerkkien avulla. Tätä materiaalia aion käyttää opetustyössäni ja pyrkiä siten lisäämään kuubalaisen musiikin perusteiden ja son-musiikin tuntemusta kitaransoitonopiskelijoiden keskuudessa.
Tämän työn on tarkoitus olla eräänlainen kitaristeille suunnattu son-musiikin ja laajemminkin kuubalaisen musiikin alkeiskurssi, jota voi käyttää apuvälineenä aiheeseen tutustuessa. Tutkimusta voisi jatkaa tres-kitaraa käsittelevää osiota laajentamalla ja syventämällä sekä tekemällä säestystapojen harjoittelua tukevia harjoitustaustoja.
Aiheen valinnan taustalla oli se, että en yrityksistäni huolimatta ollut opintojeni aikana löytänyt vastauksia kysymyksiin kitaran käytöstä ja soittotavoista kuubalaisessa musiikissa. Kokemuksieni mukaan tämä aihe on suomalaisten kitaristien ja kitaransoitonopettajien keskuudessa huonosti tunnettu.
Tutkimukseni perustuu löytämääni kuubalaista musiikkia käsittelevään lähdekirjallisuuteen sekä kuubalaiseen musiikkiin erikoistuneen suomalaisen muusikon, Tero Toivasen kanssa käymääni vuoropuheluun. Kielitaidon puutteen vuoksi en valitettavasti ole kuitenkaan pystynyt käyttämään apunani espanjankielistä lähdekirjallisuutta.
Tavoitteenani on ollut selvittää Kuuban musiikillisen ja kulttuurisen kehityksen historiallista taustaa sekä tutustua lähemmin son-musiikkiin ja sen säestämiseen kitaralla. Son-musiikin kitarasäestystä olen esitellyt erilaisten komppiesimerkkien avulla. Tätä materiaalia aion käyttää opetustyössäni ja pyrkiä siten lisäämään kuubalaisen musiikin perusteiden ja son-musiikin tuntemusta kitaransoitonopiskelijoiden keskuudessa.
Tämän työn on tarkoitus olla eräänlainen kitaristeille suunnattu son-musiikin ja laajemminkin kuubalaisen musiikin alkeiskurssi, jota voi käyttää apuvälineenä aiheeseen tutustuessa. Tutkimusta voisi jatkaa tres-kitaraa käsittelevää osiota laajentamalla ja syventämällä sekä tekemällä säestystapojen harjoittelua tukevia harjoitustaustoja.