EKG:n systemaattinen tulkinta sekä yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistaminen : Opetusvideo
Kivioja, Tiia; Kivioja, Jaakko (2024)
Kivioja, Tiia
Kivioja, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308553
Tiivistelmä
EKG eli elektrokardiografia on yksi yleisimmistä perustutkimuksista erityisesti sisätautipotilailta. Sen antamaa tietoa voidaan hyödyntää diagnoosissa, ennusteessa sekä hoidon valinnassa. EKG:n ottaa yleensä hoitaja, mutta ottamisen lisäksi sitä täytyy osata tulkita, sekä reagoida mahdollisiin muutoksiin. Tulkinnan viivästyttäminen voi viivästyttää hoidon saantia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo EKG:n systemaattisesta tulkinnasta sekä rytmihäiriöiden tunnistamisesta. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja informatiivinen opetusvideo, jonka tarkoituksena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista EKG:n syste-maattisesta tulkinnasta. Osaamisen lisäämisellä pyritään parantamaan potilasturvallisuutta sekä tarvittavan hoidon varhaista aloittamista.
Keräsimme opinnäytetyöhömme teoriatietoa terveysportista sekä oppiportista ja hyödynsimme alan kirjallisuutta, joka on koottuna opinnäytetyön raporttiin. Käsikirjoituksen kirjoitimme teo-riatiedon pohjalta ja hyödynsimme opetusvideossamme CC-lisenssimerkinnän omaavia kuvia.
Pyysimme palautetta opetusvideostamme webropol-palautekyselyllä OAMK:n toisen ja kolman-nen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilta. Linkki videoon ja kyselyyn lähetettiin 308: lle opiskelijalle ja videolla oli 71 katselukertaa. Saimme vastauksen 20 opiskelijalta. 80 % koki saaneensa hyvin tai todella hyvin tietoa EKG:n systemaattisesta tulkinnasta ja 85 % hyvin tai todella hyvin tietoa rytmihäiriöistä. Videota pidettiin selkeänä ja informatiivisena.
Opetusvideo tehtiin toimeksiantajallemme OAMK:lle hyödynnettäväksi opetuksessa, johon video palautekyselyn perusteella on toimiva ja tarpeellinen. ECG is one of the most common basic procedures in nursing. ECG provides important infor-mation that can be used when making a diagnosis. An ECG is commonly performed by a nurse therefore basic knowledge of systemic examination and arrhythmias is necessary to prevent the delay in care.
The purpose of this thesis was to make a video of a systematic examination of an ECG and identifying common arrhythmias. Our objective was to provide an informative video that would increase knowledge on nursing students interpreting ECG. Increasing knowledge in the subject will increase patient safety.
Theoretical knowledge for the thesis was gathered from various sources provided by profession-als in the field of medicine. All the sources are listed below in the list of references.
Feedback was gathered with a webropol survey from second and third year nursing students. The video and survey were sent to 308 nursing students. The video got 71 views and 20 students answered the survey. Based on the survey 80% said they got well or very well information about systemic examination and 85% got well or very well information about arrhythmias. Most an-swers thought that the video was explicit and informative.
The video was made for our client OAMK to use in teaching, for which the video is functional and necessary based on the feedback survey.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo EKG:n systemaattisesta tulkinnasta sekä rytmihäiriöiden tunnistamisesta. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja informatiivinen opetusvideo, jonka tarkoituksena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista EKG:n syste-maattisesta tulkinnasta. Osaamisen lisäämisellä pyritään parantamaan potilasturvallisuutta sekä tarvittavan hoidon varhaista aloittamista.
Keräsimme opinnäytetyöhömme teoriatietoa terveysportista sekä oppiportista ja hyödynsimme alan kirjallisuutta, joka on koottuna opinnäytetyön raporttiin. Käsikirjoituksen kirjoitimme teo-riatiedon pohjalta ja hyödynsimme opetusvideossamme CC-lisenssimerkinnän omaavia kuvia.
Pyysimme palautetta opetusvideostamme webropol-palautekyselyllä OAMK:n toisen ja kolman-nen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilta. Linkki videoon ja kyselyyn lähetettiin 308: lle opiskelijalle ja videolla oli 71 katselukertaa. Saimme vastauksen 20 opiskelijalta. 80 % koki saaneensa hyvin tai todella hyvin tietoa EKG:n systemaattisesta tulkinnasta ja 85 % hyvin tai todella hyvin tietoa rytmihäiriöistä. Videota pidettiin selkeänä ja informatiivisena.
Opetusvideo tehtiin toimeksiantajallemme OAMK:lle hyödynnettäväksi opetuksessa, johon video palautekyselyn perusteella on toimiva ja tarpeellinen.
The purpose of this thesis was to make a video of a systematic examination of an ECG and identifying common arrhythmias. Our objective was to provide an informative video that would increase knowledge on nursing students interpreting ECG. Increasing knowledge in the subject will increase patient safety.
Theoretical knowledge for the thesis was gathered from various sources provided by profession-als in the field of medicine. All the sources are listed below in the list of references.
Feedback was gathered with a webropol survey from second and third year nursing students. The video and survey were sent to 308 nursing students. The video got 71 views and 20 students answered the survey. Based on the survey 80% said they got well or very well information about systemic examination and 85% got well or very well information about arrhythmias. Most an-swers thought that the video was explicit and informative.
The video was made for our client OAMK to use in teaching, for which the video is functional and necessary based on the feedback survey.