Erityisen tuen tarpeen huomioiminen kestävän tuotannon opetuksessa : Keudan eläintenhoitajaopiskelijoiden pakolliset tutkinnonosat
Harju, Sini (2024)
Harju, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308534
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan eläintenhoitajaopiskelijoiden pakollisten tutkinnonosien kestävän kehityksen opetusta erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijat huomioiden. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kestävän tuotannon opiskelumateriaali, jossa huomioidaan erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijat, joiden määrä Keudan eläintenhoitajaopiskelijoissa on kasvanut.
Opetusmateriaalissa pyrittiin kestävän tuotannon luentomateriaalin lisäksi löytämään keinoja opiskelijoiden osallistamiseksi ja kannustamaan aktiivisiksi toimijoiksi omassa opiskelussaan. Kestävän tuotannon opetusmateriaalin kehittämisen tarve tuli ajankohtaiseksi tutkinnon perusteiden muuttuessa elokuussa 2022. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös vahvistaa opiskelijoiden osaamista ja ammattitaitoa kestävän kehityksen huomioivina eläintenhoitajina.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely opiskelijoille. Opiskelijoille suunnatun kyselyn tarkoituksena oli saada selville käsitys opiskelijoiden mielestä sopivimmista opiskelumenetelmistä. Kyselyyn vastasi kaksikymmentäkuusi ensimmäisen vuoden eläintenhoitajaopiskelijaa. Kestävän tuotannon opiskelumateriaali koostettiin kyselytutkimuksen tulokset huomioiden. Palautetta opiskelumateriaalista kerättiin eläintenhoidon opettajilta, erityisopettajalta sekä Keudan kestävän kehityksen koordinaattorilta.
Tämän kehitystyön tuotoksena syntyi kestävän tuotannon opetusmateriaali Keudan kaikkiin eläintenhoitajien pakollisiin tutkinnonosiin. Opetusalustana käytettiin Keudan opiskelualusta Pinjaa. Aiheen ammatillista eettisyyttä tarkasteltiin eläintenhoidon opettajan näkökulmasta. Erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijat huomioitiin suunnittelemalla erityisen tuen malli opetuksen avuksi.
Opetusmateriaalissa pyrittiin kestävän tuotannon luentomateriaalin lisäksi löytämään keinoja opiskelijoiden osallistamiseksi ja kannustamaan aktiivisiksi toimijoiksi omassa opiskelussaan. Kestävän tuotannon opetusmateriaalin kehittämisen tarve tuli ajankohtaiseksi tutkinnon perusteiden muuttuessa elokuussa 2022. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös vahvistaa opiskelijoiden osaamista ja ammattitaitoa kestävän kehityksen huomioivina eläintenhoitajina.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kysely opiskelijoille. Opiskelijoille suunnatun kyselyn tarkoituksena oli saada selville käsitys opiskelijoiden mielestä sopivimmista opiskelumenetelmistä. Kyselyyn vastasi kaksikymmentäkuusi ensimmäisen vuoden eläintenhoitajaopiskelijaa. Kestävän tuotannon opiskelumateriaali koostettiin kyselytutkimuksen tulokset huomioiden. Palautetta opiskelumateriaalista kerättiin eläintenhoidon opettajilta, erityisopettajalta sekä Keudan kestävän kehityksen koordinaattorilta.
Tämän kehitystyön tuotoksena syntyi kestävän tuotannon opetusmateriaali Keudan kaikkiin eläintenhoitajien pakollisiin tutkinnonosiin. Opetusalustana käytettiin Keudan opiskelualusta Pinjaa. Aiheen ammatillista eettisyyttä tarkasteltiin eläintenhoidon opettajan näkökulmasta. Erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijat huomioitiin suunnittelemalla erityisen tuen malli opetuksen avuksi.