Toimintasuunnitelma Trapesti Oy:n vetovoimaisuuden säilyttämiseksi henkilöstörekrytoinnin kannalta
Herrala, Siiri (2024)
Herrala, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Trapesti Oy:tä hyödyttävä toimintasuunnitelma yrityksen vetovoimaisuuden säilyttämiseksi henkilöstörekrytoinnin kannalta. Opinnäytetyössä selvitettiin yleisellä tasolla, millainen yritys mielletään vetovoimaiseksi nykypäivänä ja millaisia vaikutuksia työnantajabrändillä on organisaation rekrytointiprosessissa. Lisäksi selvitettiin avoimen haastattelututkimuksen avulla, millainen työnantajabrändi Trapesti Oy:llä on. Avoimessa haastattelututkimuksessa hyödynnettyjä kysymyksiä olivat: millainen on vetovoimainen organisaatio, miten rekrytointiprosessi voi vaikuttaa organisaation työnantajabrändiin, kuinka organisaatio voi vahvistaa omaa
työnantajabrändiään, millaisia strategioita organisaatio voi käyttää vetovoimaisuuden säilyttämiseksi ja vahvistamiseksi pitkällä aikavälillä.
Tutkimuksen aikana ilmeni, että Trapesti Oy on työnantajana melko tuntematon ja organisaation
työnantajabrändi kaipaa vahvistusta sen tunnettavuuden lisäämiseksi. Vahvempi ja tunnetumpi
työnantajabrändi auttaa organisaation rekrytointiprosesseissa. Lisäksi organisaatio ei ole kovin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, joka vaikuttaa paljon sen tunnettavuuteen. Yleisellä tasolla vetovoimaisena organisaationa mielletään positiivisesti ja aktiivisesti sosiaalisessa mediassa näkyvät
yritykset, työpaikat, jotka mahdollistavat hybridimallisen työskentelyn sekä etenemismahdollisuudet uralla.
Trapesti Oy tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden työskennellä hybridimallilla. Lisäksi työntekijöillä on oiva mahdollisuus käytännönläheiseen työskentelyyn kokeilemalla uutta ja työntekijöiltä
toivotaankin innovatiivista ajattelua. Trapesti Oy on siinä mielessä poikkeuksellinen työpaikka, että
se mahdollistaa useimmiten työskentelyn vain vuodeksi. Tämä johtuu siitä, että työntekijät koostuvat Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden eri osaamispolkujen opiskelijoista. Työntekijöiden toivotaan viihtyvän työpaikassa työskentelykautensa aikana ja samanaikaisesti heille tarjotaan mahdollisuutta kehittyä ammatillisesti ja luoda heitä kiinnostavia projekteja. Projektit antavat työntekijöille kokemusta, näyttöä ja osaamista, joista on heille hyötyä tulevaisuudessa valmistumisen jälkeen etsiessä omanalan työmahdollisuuksia.
Asiasanat: Työnantajabrändi, työnantajamielikuva, henkilöstörekrytointi
työnantajabrändiään, millaisia strategioita organisaatio voi käyttää vetovoimaisuuden säilyttämiseksi ja vahvistamiseksi pitkällä aikavälillä.
Tutkimuksen aikana ilmeni, että Trapesti Oy on työnantajana melko tuntematon ja organisaation
työnantajabrändi kaipaa vahvistusta sen tunnettavuuden lisäämiseksi. Vahvempi ja tunnetumpi
työnantajabrändi auttaa organisaation rekrytointiprosesseissa. Lisäksi organisaatio ei ole kovin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, joka vaikuttaa paljon sen tunnettavuuteen. Yleisellä tasolla vetovoimaisena organisaationa mielletään positiivisesti ja aktiivisesti sosiaalisessa mediassa näkyvät
yritykset, työpaikat, jotka mahdollistavat hybridimallisen työskentelyn sekä etenemismahdollisuudet uralla.
Trapesti Oy tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden työskennellä hybridimallilla. Lisäksi työntekijöillä on oiva mahdollisuus käytännönläheiseen työskentelyyn kokeilemalla uutta ja työntekijöiltä
toivotaankin innovatiivista ajattelua. Trapesti Oy on siinä mielessä poikkeuksellinen työpaikka, että
se mahdollistaa useimmiten työskentelyn vain vuodeksi. Tämä johtuu siitä, että työntekijät koostuvat Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden eri osaamispolkujen opiskelijoista. Työntekijöiden toivotaan viihtyvän työpaikassa työskentelykautensa aikana ja samanaikaisesti heille tarjotaan mahdollisuutta kehittyä ammatillisesti ja luoda heitä kiinnostavia projekteja. Projektit antavat työntekijöille kokemusta, näyttöä ja osaamista, joista on heille hyötyä tulevaisuudessa valmistumisen jälkeen etsiessä omanalan työmahdollisuuksia.
Asiasanat: Työnantajabrändi, työnantajamielikuva, henkilöstörekrytointi