Kilpailija-analyysi : Rakennustyö Salminen Oy
Hynninen, Tiia (2024)
Hynninen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028722
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin kilpailija-analyysi työn tilaajalle eli Rakennustyö Salminen Oy:lle. Kilpailija-analyysin avulla haluttiin selvittää Rakennustyö Salmisen kovimmat kilpailevat yritykset sekä niiden aiheuttamat uhat. Kilpailija-analyysillä haluttiin saada selville Kuopion, Helsingin, Tampereen ja Oulun kilpailijat.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta. Kilpailevat yritykset selvitettiin Rakennustyö Salmisen aluejohtajille tehdyllä kyselyllä. Kyselyn avulla saatiin selville jokaisen toimialueen kolme kovinta kilpailevaa yritystä sekä niiden referenssit. Kun kilpailijat olivat selvillä, etsittiin niiden julkisista tiedoista esimerkiksi liikevaihto, tulosprosentti, omavaraisuusaste, maksuvalmius, henkilöstön määrä ja referenssit. Kilpailijoiden selvittämisen jälkeen yritykset sijoitettiin strategisten ryhmien analyysitaulukkoon liikevaihdon ja tulosprosentin perusteella.
Strategisten ryhmien analyysitaulukon avulla saatiin selkeä kuva korjausrakentamisen ja toimi- ja liiketilahankkeiden kilpailijoista sekä teollisen rakentamisen kilpailijoista. Korjausrakentamisen ja toimi- ja liiketilahankkeiden taulukosta erottui kolme selkeää ryhmää, joita olivat suuret, keskisuuret ja pienet yritykset. Teollisen rakentamisen taulukosta ei erottunut selkeitä ryhmiä. Kartasta erottui yksi suuri yritys ja loput yritykset olivat liikevaihdoltaan pienempiä. Suurimpia eroja yritysten välillä oli tulosprosenteissa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta. Kilpailevat yritykset selvitettiin Rakennustyö Salmisen aluejohtajille tehdyllä kyselyllä. Kyselyn avulla saatiin selville jokaisen toimialueen kolme kovinta kilpailevaa yritystä sekä niiden referenssit. Kun kilpailijat olivat selvillä, etsittiin niiden julkisista tiedoista esimerkiksi liikevaihto, tulosprosentti, omavaraisuusaste, maksuvalmius, henkilöstön määrä ja referenssit. Kilpailijoiden selvittämisen jälkeen yritykset sijoitettiin strategisten ryhmien analyysitaulukkoon liikevaihdon ja tulosprosentin perusteella.
Strategisten ryhmien analyysitaulukon avulla saatiin selkeä kuva korjausrakentamisen ja toimi- ja liiketilahankkeiden kilpailijoista sekä teollisen rakentamisen kilpailijoista. Korjausrakentamisen ja toimi- ja liiketilahankkeiden taulukosta erottui kolme selkeää ryhmää, joita olivat suuret, keskisuuret ja pienet yritykset. Teollisen rakentamisen taulukosta ei erottunut selkeitä ryhmiä. Kartasta erottui yksi suuri yritys ja loput yritykset olivat liikevaihdoltaan pienempiä. Suurimpia eroja yritysten välillä oli tulosprosenteissa.