Hoitopuhelun vaikuttavuus sisätautien poliklinikalla
Vuorenmaa, Michaela; Mölsä, Tiia (2024)
Vuorenmaa, Michaela
Mölsä, Tiia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028720
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu vuonna 2017 Vaasan keskussairaalan sisätautien poliklinikalle kehitettyyn hoitopuhelun malliin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työntekijöiltä, onko mallin avulla potilasturvallisuus parantunut ja hoitajien työtavat yhtenäistyneet.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti keräämällä aineisto teemahaastatteluilla, yksi haastateltava kerrallaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan (n=8) sisätautien poliklinikalla työskentelevää hoitajaa, ketkä olivat käyttäneet mallia. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että hoitopuhelun malli on rakenteeltaan luonnollinen ja toimiva. Malli helpottaa päätöksien perustelua sekä on hyvä tuki monimutkaisissa tilanteissa. Lisäksi potilaat ovat olleet tyytyväisempiä ja ylimääräiset soitot ovat vähentyneet. Tuloksista ei saada suoraan selville, onko mallin ansiosta potilasturvallisuus parantunut tai hoitajien työtavat yhtenäistyneet. Suurimmaksi haasteeksi osoittautui, että mallin olemassaolo on unohdettu kertaamisen sekä jatkokoulutuksen puuttumisen takia. Mallin käyttöönottoa muille poliklinikoille suositellaan.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti keräämällä aineisto teemahaastatteluilla, yksi haastateltava kerrallaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan (n=8) sisätautien poliklinikalla työskentelevää hoitajaa, ketkä olivat käyttäneet mallia. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista ilmenee, että hoitopuhelun malli on rakenteeltaan luonnollinen ja toimiva. Malli helpottaa päätöksien perustelua sekä on hyvä tuki monimutkaisissa tilanteissa. Lisäksi potilaat ovat olleet tyytyväisempiä ja ylimääräiset soitot ovat vähentyneet. Tuloksista ei saada suoraan selville, onko mallin ansiosta potilasturvallisuus parantunut tai hoitajien työtavat yhtenäistyneet. Suurimmaksi haasteeksi osoittautui, että mallin olemassaolo on unohdettu kertaamisen sekä jatkokoulutuksen puuttumisen takia. Mallin käyttöönottoa muille poliklinikoille suositellaan.