Kaikista suurin niistä on rakkaus : miten sateenkaariavioliiton vihkimisestä uutisoidaan?
Alamikkelä, Joona (2024)
Alamikkelä, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028742
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin, miten sateenkaariavioliiton vihkimisestä uutisoidaan. Uskonnolliset instituutiot ovat kiinnostaneet minua jo pitkään, ja yhdenvertaisuus on ollut minulle tärkeä arvo koko elämäni. Halusin opinnäytetyössäni yhdistää kaksi mielenkiinnon kohdettani ja päädyin lopulliseen tutkimusaiheeseeni osittain senkin perusteella, ettei aiheesta ole tehty tieteellistä tutkimusta aiem- min. Tavoitteenani oli selvittää, millaista argumentointia tutkimusaineistonani käyttämissäni ju- tuissa käytetään ja millaiset median moodit korostuvat teksteissä.
Tutkin aihetta tapausesimerkin avulla, jossa Ylivieskan kirkkoherra Eija Nivala vihki oman poikansa sateenkaariavioliittoon kesällä 2023. Tutkimusaineistona käytin kolmea tapausesimerkkiä käsitte- levää juttua, jotka on julkaistu Ilta-Sanomissa, Yle.fi-sivustolla ja Kalajokilaaksossa. Valitsin kysei- set aineistot sen perusteella, että saisin analysoitua kaupallista, paikallista sekä valtakunnallista ei- kaupallista mediaa, ja näin ollen tutkimuksessa olisi edustettuna erilaisia toimijoita mediakentältä. Tutkimusmenetelminä työssä käytin argumentoinnin tutkimiseen retorista analyysia ja niin kutsut- tua kolmen moodin mallia, jolla selvitin juttujen luonnetta. Tietoperustassa avasin tutkimusaiheen ymmärtämisen kannalta keskeisiä avioliittoon, kirkon toimintaan ja sosiaaliseen mediaan liittyviä käsitteitä sekä taustoitin kirkon ja seksuaalivähemmistöjen välistä historiaa.
Tutkimuksessani selvisi, että aihetta käsittelevissä jutuissa käytetään paikoittain voimakasta argu- mentointia ja jutuissa korostuvat erilaiset argumentointipohjat. Ilta-Sanomissa ja Ylellä julkaistut jutut eroavat paikallislehti Kalajokilaakson jutusta huomiota herättävämmällä ja voimakkaammalla argumentoinnilla. Ilta-Sanomien jutussa aiheen argumentointiperustana on rakkaus kaiken voitta- vana voimana ja Ylen jutussa argumentoinnissa vedotaan asian luonnollisuuteen. Kalajokilaakson juttu on eniten uutismainen, mikä näkyy siinä, että voimakasta argumentointia ei ollut havaittavissa. Moodianalyysin avulla sain selville, että attraktiivisuutta, informatiivisuutta ja tarinankerronnalli- suutta esiintyy jutuissa hieman erilaisilla painoarvoilla. Kaupallisessa mediassa korostuu attraktii- visuus, kun taas Ylen ja Kalajokilaakson jutut ovat luonteeltaan enemmän informatiivisia. Kaikissa jutuissa kirjoittaja asettautuu asianomaisten puolelle. In this thesis, I explore how the news media reports on the solemnization of same-sex marriages. Institutions with faith-based opposition have long intrigued me, and equality has been a significant value throughout my life. in my thesis, I aimed to merge these two areas of interest and ultimately chose my research topic partly because there had been no prior scientific studies on it. My objective was to examine the types of arguments used in the articles I analyzed and to identify the predomi- nant media moods in the texts.
I conducted my research using a case study approach, focusing on the example of Vicar Eija Nivala from Ylivieska, who officiated her own son’s same-sex marriage in the summer of 2023. My re- search material consisted of three articles discussing this case, published in Ilta-Sanomat, Yle.fi website, and Kalajokilaakso. I selected these sources to ensure the analysis of commercial, local, and national non-commercial media, thus representing various actors in the media landscape. For research methods, I employed rhetorical analysis to study the argumentation and the “three moods” model to assess the nature of the articles. In the theoretical framework, I elucidated key concepts related to marriage, church practices, and social media, as well as provided background on the history between the church and sexual minorities.
My research revealed that the articles on this topic feature strong argumentation at times, with various argumentative bases being highlighted. Articles published in Ilta-Sanomat and Yle.fi web- site differ from the one in the local newspaper Kalajokilaakso in terms of attention-grabbing and forceful argumentation. in the Ilta-Sanomat article, the argumentation is based on love as an all- conquering force, while in the Yle article the argumentation appeals to the naturalness of the matter. The Kalajokilaakso article is more news-like, as evidenced by the absence of strong argumentation. Through mood analysis, I found that attractiveness, informativeness, and narrative quality are pre- sent in the articles with slightly different emphasis. Commercial media emphasizes attractiveness, whereas Yle and Kalajokilaakso articles are more informative in nature. In all articles, the author takes the side of the subjects of the matter.
Tutkin aihetta tapausesimerkin avulla, jossa Ylivieskan kirkkoherra Eija Nivala vihki oman poikansa sateenkaariavioliittoon kesällä 2023. Tutkimusaineistona käytin kolmea tapausesimerkkiä käsitte- levää juttua, jotka on julkaistu Ilta-Sanomissa, Yle.fi-sivustolla ja Kalajokilaaksossa. Valitsin kysei- set aineistot sen perusteella, että saisin analysoitua kaupallista, paikallista sekä valtakunnallista ei- kaupallista mediaa, ja näin ollen tutkimuksessa olisi edustettuna erilaisia toimijoita mediakentältä. Tutkimusmenetelminä työssä käytin argumentoinnin tutkimiseen retorista analyysia ja niin kutsut- tua kolmen moodin mallia, jolla selvitin juttujen luonnetta. Tietoperustassa avasin tutkimusaiheen ymmärtämisen kannalta keskeisiä avioliittoon, kirkon toimintaan ja sosiaaliseen mediaan liittyviä käsitteitä sekä taustoitin kirkon ja seksuaalivähemmistöjen välistä historiaa.
Tutkimuksessani selvisi, että aihetta käsittelevissä jutuissa käytetään paikoittain voimakasta argu- mentointia ja jutuissa korostuvat erilaiset argumentointipohjat. Ilta-Sanomissa ja Ylellä julkaistut jutut eroavat paikallislehti Kalajokilaakson jutusta huomiota herättävämmällä ja voimakkaammalla argumentoinnilla. Ilta-Sanomien jutussa aiheen argumentointiperustana on rakkaus kaiken voitta- vana voimana ja Ylen jutussa argumentoinnissa vedotaan asian luonnollisuuteen. Kalajokilaakson juttu on eniten uutismainen, mikä näkyy siinä, että voimakasta argumentointia ei ollut havaittavissa. Moodianalyysin avulla sain selville, että attraktiivisuutta, informatiivisuutta ja tarinankerronnalli- suutta esiintyy jutuissa hieman erilaisilla painoarvoilla. Kaupallisessa mediassa korostuu attraktii- visuus, kun taas Ylen ja Kalajokilaakson jutut ovat luonteeltaan enemmän informatiivisia. Kaikissa jutuissa kirjoittaja asettautuu asianomaisten puolelle.
I conducted my research using a case study approach, focusing on the example of Vicar Eija Nivala from Ylivieska, who officiated her own son’s same-sex marriage in the summer of 2023. My re- search material consisted of three articles discussing this case, published in Ilta-Sanomat, Yle.fi website, and Kalajokilaakso. I selected these sources to ensure the analysis of commercial, local, and national non-commercial media, thus representing various actors in the media landscape. For research methods, I employed rhetorical analysis to study the argumentation and the “three moods” model to assess the nature of the articles. In the theoretical framework, I elucidated key concepts related to marriage, church practices, and social media, as well as provided background on the history between the church and sexual minorities.
My research revealed that the articles on this topic feature strong argumentation at times, with various argumentative bases being highlighted. Articles published in Ilta-Sanomat and Yle.fi web- site differ from the one in the local newspaper Kalajokilaakso in terms of attention-grabbing and forceful argumentation. in the Ilta-Sanomat article, the argumentation is based on love as an all- conquering force, while in the Yle article the argumentation appeals to the naturalness of the matter. The Kalajokilaakso article is more news-like, as evidenced by the absence of strong argumentation. Through mood analysis, I found that attractiveness, informativeness, and narrative quality are pre- sent in the articles with slightly different emphasis. Commercial media emphasizes attractiveness, whereas Yle and Kalajokilaakso articles are more informative in nature. In all articles, the author takes the side of the subjects of the matter.