Tuoreen kirurgisen haavan hoito ja sidevaihto : oppimista tukevat pelikortit
Kojama, Kristiina; Dahl, Roosa; Lappalainen, Anni (2024)
Kojama, Kristiina
Dahl, Roosa
Lappalainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opettavaista ja informatiivista lisäoppimateriaalia kirurgisen haavan hoidosta pelin muodossa Lapin ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyössä toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden näyttöön perustuvaa tietoa tuoreen kirurgisen haavan hoidosta sekä sidevaihdosta pelin avulla.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena ja tuotokseen perustuvana työnä. Opinnäytetyö koostuu näyttöön perustuvasta kirjallisesta teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta, eli pelistä. Tuoreen kirurgisen haavan hoitotyö perustuu näyttöön perustuvaan tietoon haavan paranemiseen vaikuttavista tekijöistä, aseptiikasta, haavan arvioinnista ja infektiomerkkien tunnistamisesta, luotettavasta potilasohjauksesta, kivun seurannasta sekä kattavasta, informatiivisesta kirjaamisesta. Opinnäytetyömme rajattiin koskemaan vain tuoreen kirurgisen haavan hoitoa, joten työssämme ei keskitytä painehaavoihin eikä kroonisiin haavoihin.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi pelikortit, joita Lapin ammattikorkeakoulu voi käyttää opetusmateriaalina sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Opiskelijoilta ja toimeksiantajan edustajalta pyydettiin pelin pilotoinnin jälkeen palautetta, joiden perusteella peliä muokattiin toimivammaksi. Samanlaista peli-ideaa voisi jatkokehittää myös yleisestikin haavanhoitoon liittyen. Nämä kortit voisivat sisältää kysymyksiä ja kuvia myös kroonisista haavoista sekä painehaavoista. Myös muiden aiheiden oppimisessa pelikortit voisivat toimia hyvin.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena ja tuotokseen perustuvana työnä. Opinnäytetyö koostuu näyttöön perustuvasta kirjallisesta teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta, eli pelistä. Tuoreen kirurgisen haavan hoitotyö perustuu näyttöön perustuvaan tietoon haavan paranemiseen vaikuttavista tekijöistä, aseptiikasta, haavan arvioinnista ja infektiomerkkien tunnistamisesta, luotettavasta potilasohjauksesta, kivun seurannasta sekä kattavasta, informatiivisesta kirjaamisesta. Opinnäytetyömme rajattiin koskemaan vain tuoreen kirurgisen haavan hoitoa, joten työssämme ei keskitytä painehaavoihin eikä kroonisiin haavoihin.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyi pelikortit, joita Lapin ammattikorkeakoulu voi käyttää opetusmateriaalina sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Opiskelijoilta ja toimeksiantajan edustajalta pyydettiin pelin pilotoinnin jälkeen palautetta, joiden perusteella peliä muokattiin toimivammaksi. Samanlaista peli-ideaa voisi jatkokehittää myös yleisestikin haavanhoitoon liittyen. Nämä kortit voisivat sisältää kysymyksiä ja kuvia myös kroonisista haavoista sekä painehaavoista. Myös muiden aiheiden oppimisessa pelikortit voisivat toimia hyvin.