Lastenkulttuurin palvelumallit. Vertailumenetelmän hyödyntäminen vaasalaisten lapsiperheiden palveluiden kehittämisestä kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta
Säde, Heli (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vaasalaisten lapsiperheiden kulttuuripalveluita kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta. Työn tavoitteena oli luoda kattava kartoitus aiheesta kehittämistyön pohjaksi. Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt Työkirja, joka koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa sisältää lapsiperheiden kulttuurihyvinvoinnin teoriaosuuden, jossa käydään läpi keskeiset käsitteet ja toimijat. Työkirjan toinen osa esittelee erilaisia taide- ja kulttuurimenetelmiin perustuvia palvelu- ja toimintamalleja ja niiden rahoitusta.
Opinnäytetyössä käytettiin hermeneuttista lähestymistapaa ja kirjoittajan omaa suppilomallia aineiston keräämiseen. Vertailumenetelmää ja intuitiota hyödyntäen työssä päädyttiin tuloksiin kolmesta mahdollisesta palvelumallista.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todetaan, että lastenkulttuuripalveluiden kehittämiseksi tarvitaan Vaasassa aiempaa laajempaa alueellista verkostoitumista. Työssä todetaan, että lastenkulttuuripalveluiden rahoitus on valtakunnallisesti sirpaleista ja koko kenttä vasta kehittymässä. Työ päättyy filosofiseen näkemykseen siitä, että kaikki kulttuuri, johon lapset voivat osallistua, on lastenkulttuuria.
Opinnäytetyössä käytettiin hermeneuttista lähestymistapaa ja kirjoittajan omaa suppilomallia aineiston keräämiseen. Vertailumenetelmää ja intuitiota hyödyntäen työssä päädyttiin tuloksiin kolmesta mahdollisesta palvelumallista.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todetaan, että lastenkulttuuripalveluiden kehittämiseksi tarvitaan Vaasassa aiempaa laajempaa alueellista verkostoitumista. Työssä todetaan, että lastenkulttuuripalveluiden rahoitus on valtakunnallisesti sirpaleista ja koko kenttä vasta kehittymässä. Työ päättyy filosofiseen näkemykseen siitä, että kaikki kulttuuri, johon lapset voivat osallistua, on lastenkulttuuria.
