Ammatillinen vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa : vuorovaikutussopimus
Lilja, Katri; Dimitrow, Kati (2024)
Lilja, Katri
Dimitrow, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028751
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyönä laadittiin vuorovaikutussopimuslomake varhaiskasvatuksen kasvattajille tiimityöhön. Kehittämistyön tavoitteena oli saada näkyväksi ammatillisen vuorovaikutuksen tärkeys tiimityössä kehittämällä konkreettinen työväline ammatillisen vuorovaikutuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli varhaiskasvatusta tuottava palveluntuottaja.
Vuorovaikutussopimuslomakkeen kehittämisessä sovellettiin PDCA-ympyrän mallia eli Demingin laatusykliä, jossa erotetaan suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja uudelleen kehittämisen vaiheet. Työntekijöitä osallistettiin vuorovaikutussopimuslomakkeen sisältöjen laatimiseen käyttämällä tiedonkeruumenetelmänä Webropol-kyselyä. Kysely tehtiin kehittämisprosessin alkuvaiheessa. Kyselyssä nousi tärkeinä arvoina esille avoimuus, rehellisyys ja kommunikointi. Kyselyn vastauksia käytettiin vuorovaikutussopimuslomaketta laatiessa yhdessä teoriatiedon kanssa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi vuorovaikutussopimuslomake, joka sisältää sopimuslomakkeen ja arviointilomakkeen. Sopimuksen avulla varhaiskasvatuksen tiimi pääsee uuden toimintakauden alkaessa laatimaan vuorovaikutuksen pelisäännöt. Arviointilomakkeen avulla tiimi arvioi toimintakauden puolivälissä sekä lopussa ammatillisen vuorovaikutuksen toteutumista työssä. Toimeksiantajalla on oikeus muokata ja jatkokehittää vuorovaikutussopimuslomaketta. Vuorovaikutussopimuslomaketta voidaan hyödyntää osana perehdytysohjelmaa tai kehityskeskusteluja.
Vuorovaikutussopimuslomakkeen kehittämisessä sovellettiin PDCA-ympyrän mallia eli Demingin laatusykliä, jossa erotetaan suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja uudelleen kehittämisen vaiheet. Työntekijöitä osallistettiin vuorovaikutussopimuslomakkeen sisältöjen laatimiseen käyttämällä tiedonkeruumenetelmänä Webropol-kyselyä. Kysely tehtiin kehittämisprosessin alkuvaiheessa. Kyselyssä nousi tärkeinä arvoina esille avoimuus, rehellisyys ja kommunikointi. Kyselyn vastauksia käytettiin vuorovaikutussopimuslomaketta laatiessa yhdessä teoriatiedon kanssa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi vuorovaikutussopimuslomake, joka sisältää sopimuslomakkeen ja arviointilomakkeen. Sopimuksen avulla varhaiskasvatuksen tiimi pääsee uuden toimintakauden alkaessa laatimaan vuorovaikutuksen pelisäännöt. Arviointilomakkeen avulla tiimi arvioi toimintakauden puolivälissä sekä lopussa ammatillisen vuorovaikutuksen toteutumista työssä. Toimeksiantajalla on oikeus muokata ja jatkokehittää vuorovaikutussopimuslomaketta. Vuorovaikutussopimuslomaketta voidaan hyödyntää osana perehdytysohjelmaa tai kehityskeskusteluja.