Kiinteistönvälityksen asiakaskokemuksen nykytilan kartoitus
Hurula, Jari (2024)
Hurula, Jari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028828
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään asiakaskokemuksen kokonaisuutta sekä sen muodostumista
kiinteistönvälityksessä. Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena on selvittää monialayrityksen
kiinteistönvälitysorganisaation asiakaskokemuksen nykytila.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajan kiinteistönvälitysprosessia sekä
toimialaa. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään asiakaskokemukseen, kiinteistönvälitysalan
erityispiirteisiin asiakaskokemuksessa sekä asiakaskokemuksen mittaamiseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena, monimenetelmäisessä tutkimuksessa
yhdistyvät laadullinen sekä määrällinen tutkimusmenetelmä. Ensimmäisenä tutkimusaineistona
toimi maaliskuussa 2024 toteutettu asiakastyytyväisyyskysely, johon vastasi 17 asiakasta
viimeisen puolen vuoden ajalta. Asiakastyytyväisyyskyselystä saadun aineiston perustella
toteutettiin asiantuntijahaastattelu, jossa pyrittiin saamaan avoimia vastauksia tutkimusaineiston
monipuolistaminen.
Opinnäytetyön tuloksena saadaan kattava kuva kiinteistönvälitysorganisaation
asiakaskokemuksesta. Siitä huolimatta, että nykytila on ennakkotietojen perusteella varsin hyvä,
on aihetta silti hyvä tutkia kattavammin. Tutkimustulosten perusteella asiakaskokemuksen
tärkeimpiä tekijöitä ovat palvelun nopeus sekä sujuvuus. Tutkimustuloksista myös selviää, että iso
osa asiakkaista on päätynyt toimeksiantajan asiakkaaksi suosittelun kautta. Opinnäytetyössä
käytetty asiakastyytyväisyyskysely sekä siitä saatu data jää toimeksiantajan hyödynnettäväksi.
kiinteistönvälityksessä. Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena on selvittää monialayrityksen
kiinteistönvälitysorganisaation asiakaskokemuksen nykytila.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajan kiinteistönvälitysprosessia sekä
toimialaa. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään asiakaskokemukseen, kiinteistönvälitysalan
erityispiirteisiin asiakaskokemuksessa sekä asiakaskokemuksen mittaamiseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kaksivaiheisena, monimenetelmäisessä tutkimuksessa
yhdistyvät laadullinen sekä määrällinen tutkimusmenetelmä. Ensimmäisenä tutkimusaineistona
toimi maaliskuussa 2024 toteutettu asiakastyytyväisyyskysely, johon vastasi 17 asiakasta
viimeisen puolen vuoden ajalta. Asiakastyytyväisyyskyselystä saadun aineiston perustella
toteutettiin asiantuntijahaastattelu, jossa pyrittiin saamaan avoimia vastauksia tutkimusaineiston
monipuolistaminen.
Opinnäytetyön tuloksena saadaan kattava kuva kiinteistönvälitysorganisaation
asiakaskokemuksesta. Siitä huolimatta, että nykytila on ennakkotietojen perusteella varsin hyvä,
on aihetta silti hyvä tutkia kattavammin. Tutkimustulosten perusteella asiakaskokemuksen
tärkeimpiä tekijöitä ovat palvelun nopeus sekä sujuvuus. Tutkimustuloksista myös selviää, että iso
osa asiakkaista on päätynyt toimeksiantajan asiakkaaksi suosittelun kautta. Opinnäytetyössä
käytetty asiakastyytyväisyyskysely sekä siitä saatu data jää toimeksiantajan hyödynnettäväksi.