Mielenterveyskuntoutujien asumisyksikön henkilökunnan ja asukkaiden kokemuksia dialektisesta käyttäytymisterapiasta
Nikkari, Noora; Rajamäki, Selina (2024)
Nikkari, Noora
Rajamäki, Selina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia mielenterveyskuntoutujien asumisyksikön asukkaiden ja henkilökunnan kokemuksia dialektisesta käyttäytymisterapiasta. Lisäksi pyrimme kartoittamaan asukkaiden kokemia positiivisia muutoksia elämänlaatuunsa, sekä henkilökunnan kehittämisehdotuksia dialektisen käyttäytymisenterapian käyttöön yksikössä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee mielenterveysongelmia Suomessa sekä dialektista käyttäytymisterapiaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistot analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin asumisyksikön asukkaiden haastatteluilla ja työntekijöille lähetettiin kyselylomakkeet.
Suurin osa haastateltavista koki dialektisen käyttäytymisterapian hyödylliseksi ja halusi jatkaa terapiaan osallistumista. Dialektisessa käyttäytymisterapiassa opittujen taitojen koettiin auttavan paljon esimerkiksi ahdistuksen käsittelemiseen. Henkilökunta toivoi saavansa lisäkoulutusta aiheeseen ja toivoi että terapiaa hyödynnettäisiin arjessa enemmän.
The purpose of this bachelor’s thesis was to investigate the experiences of residents and staff in supported housing for mental health rehabilitation regarding Dialectical Behavior Therapy (DBT). A further purpose was to survey the positive changes in residents’ quality of life as well as staff’s suggestions for the implementation of DBT in the unit.
The theoretical framework of the bachelor’s thesis addresses mental health issues in Finland as well as Dialectical Behavior Therapy. The study utilized a qualitative research method, and the data were analyzed using a data-driven content analysis approach. The research was conducted through interviews with residents of the supported housing unit, and staff members were given questionnaires.
The majority of the interviewees found Dialectical Behavior Therapy to be beneficial to them and expressed a desire to continue participating in therapy. The skills learned in DBT were perceived to be very helpful, particularly in managing anxiety. The staff members expressed a wish for further training on the subject and hoped that DBT would be utilized more in everyday practice.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee mielenterveysongelmia Suomessa sekä dialektista käyttäytymisterapiaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistot analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin asumisyksikön asukkaiden haastatteluilla ja työntekijöille lähetettiin kyselylomakkeet.
Suurin osa haastateltavista koki dialektisen käyttäytymisterapian hyödylliseksi ja halusi jatkaa terapiaan osallistumista. Dialektisessa käyttäytymisterapiassa opittujen taitojen koettiin auttavan paljon esimerkiksi ahdistuksen käsittelemiseen. Henkilökunta toivoi saavansa lisäkoulutusta aiheeseen ja toivoi että terapiaa hyödynnettäisiin arjessa enemmän.
The purpose of this bachelor’s thesis was to investigate the experiences of residents and staff in supported housing for mental health rehabilitation regarding Dialectical Behavior Therapy (DBT). A further purpose was to survey the positive changes in residents’ quality of life as well as staff’s suggestions for the implementation of DBT in the unit.
The theoretical framework of the bachelor’s thesis addresses mental health issues in Finland as well as Dialectical Behavior Therapy. The study utilized a qualitative research method, and the data were analyzed using a data-driven content analysis approach. The research was conducted through interviews with residents of the supported housing unit, and staff members were given questionnaires.
The majority of the interviewees found Dialectical Behavior Therapy to be beneficial to them and expressed a desire to continue participating in therapy. The skills learned in DBT were perceived to be very helpful, particularly in managing anxiety. The staff members expressed a wish for further training on the subject and hoped that DBT would be utilized more in everyday practice.