Tunnetaidot joukkueurheilussa : toimintapäivä tunnetaidoista Kiekko-Laser Juniorit Ry:n U12-joukkueelle
Haapakorva-Mäkelä, Marja-Leena; Pirkola, Marjut (2024)
Haapakorva-Mäkelä, Marja-Leena
Pirkola, Marjut
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tunnetaitojen sekä tunteiden itsesäätelyn opettaminen joukkueurheilua harrastaville, 12-vuotiaille lapsille. Tarkoituksena oli toteuttaa joukkueen lapsille toimintapäivä, joka sisälsi tunteiden tunnistamiseen, niiden käsittelyyn ja itsesäätelyyn liittyviä toiminnallisia harjoituksia. Tavoitteena oli edistää joukkueen sisäistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä sekä kehittää lasten tunnesäätelytaitoja joukkueurheilussa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena oppimisprojektina, ja siihen liittyvässä tietoperustassa keskeisinä käsitteinä olivat tunnetaidot, tunteiden säätely, lapsen kasvu ja kehitys varhaisnuoruudessa sekä urheilun ja joukkueen merkitys nuoren kehitykselle. Opinnäytetyön tietoperustan lisäksi lähetimme lasten huoltajille toimintapäivän sisältöön liittyvän ennakkokyselyn, jossa huoltajat saivat tuoda esiin toiveitaan päivän sisältöön liittyen. Toimintapäivän jälkeen lähetettiin vielä palautekysely toimintapäivään osallistuneiden lasten huoltajille.
Ennakkokyselyn tuloksia hyödynnettiin päivän suunnittelussa, ja palautekyselyn avulla voitiin todeta tunnetaitojen sekä niiden itsesäätelyn olevan tärkeä aihe lasten huoltajien mielestä niin harrastustoimintaan liittyvissä ympäristöissä kuin muissa kasvu- ja kehitysympäristöissä.
Toimintapäivä järjestettiin Oulunsalon urheilukeskuksessa, joka oli jo ennestään tuttu ympäristö osallistujille. Osallistujamäärä oli 13 lasta, vastuuvalmentaja ja opinnäytetyön tekijät. Aiheen mukaisia teemoja käsiteltiin erilaisin keinoin, esimerkiksi keskustelemalla, ryhmätöinä ja erilaisten tehtävien myötä.
Tuotoksena syntynyttä toimintapäivää voidaan hyöty käyttää myös muiden samaa ikäryhmää edustavien harrastusryhmien valmennuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena oppimisprojektina, ja siihen liittyvässä tietoperustassa keskeisinä käsitteinä olivat tunnetaidot, tunteiden säätely, lapsen kasvu ja kehitys varhaisnuoruudessa sekä urheilun ja joukkueen merkitys nuoren kehitykselle. Opinnäytetyön tietoperustan lisäksi lähetimme lasten huoltajille toimintapäivän sisältöön liittyvän ennakkokyselyn, jossa huoltajat saivat tuoda esiin toiveitaan päivän sisältöön liittyen. Toimintapäivän jälkeen lähetettiin vielä palautekysely toimintapäivään osallistuneiden lasten huoltajille.
Ennakkokyselyn tuloksia hyödynnettiin päivän suunnittelussa, ja palautekyselyn avulla voitiin todeta tunnetaitojen sekä niiden itsesäätelyn olevan tärkeä aihe lasten huoltajien mielestä niin harrastustoimintaan liittyvissä ympäristöissä kuin muissa kasvu- ja kehitysympäristöissä.
Toimintapäivä järjestettiin Oulunsalon urheilukeskuksessa, joka oli jo ennestään tuttu ympäristö osallistujille. Osallistujamäärä oli 13 lasta, vastuuvalmentaja ja opinnäytetyön tekijät. Aiheen mukaisia teemoja käsiteltiin erilaisin keinoin, esimerkiksi keskustelemalla, ryhmätöinä ja erilaisten tehtävien myötä.
Tuotoksena syntynyttä toimintapäivää voidaan hyöty käyttää myös muiden samaa ikäryhmää edustavien harrastusryhmien valmennuksessa.