Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, Lappari Activity Park : hiihtolomasesonki 2024
Tuomaala, Venla; Yliherva, Riikka (2024)
Tuomaala, Venla
Yliherva, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028785
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma hiihtolomasesongille 2024. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi torniolainen aktiviteettipuisto, Lappari Activity Park. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kehitettäessä Lappari Activity Parkin hiihtolomasesongin 2024 markkinointia. Tietoperustan keskeisinä käsitteinä olivat sosiaalisen median markkinointi, sosiaalisen median kanavat, kohderyhmä, kilpailija-analyysi ja markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Lappari Activity Parkin sosiaalisen median markkinointia entistä paremmaksi.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Lisäksi tutkittiin aiheesta jo olemassa olevaa aineistoa erilaisista lähteistä. Empiirisen tutkimuksen tekemiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin myös Webropol-kyselyä. Tietoperustan, toimeksiantajan haastattelun sekä kyselytutkimuksen pohjalta rakentui opinnäytetyön toiminnallinen osuus, joka sisälsi varsinaisen markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin.
Markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri on tehty toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle sellaisia käytännön ideoita ja keinoja markkinoinnin toteuttamiseen, joita yritys voi hyödyntää myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toiminnallisia tuotoksia voidaan hyödyntää pohjana markkinoinnin suunnitteluun, mittaamiseen ja kehittämiseen. Valmiin markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin on tarkoitus kasvattaa yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Lisäksi tutkittiin aiheesta jo olemassa olevaa aineistoa erilaisista lähteistä. Empiirisen tutkimuksen tekemiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin myös Webropol-kyselyä. Tietoperustan, toimeksiantajan haastattelun sekä kyselytutkimuksen pohjalta rakentui opinnäytetyön toiminnallinen osuus, joka sisälsi varsinaisen markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin.
Markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri on tehty toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle sellaisia käytännön ideoita ja keinoja markkinoinnin toteuttamiseen, joita yritys voi hyödyntää myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toiminnallisia tuotoksia voidaan hyödyntää pohjana markkinoinnin suunnitteluun, mittaamiseen ja kehittämiseen. Valmiin markkinointisuunnitelman ja julkaisukalenterin on tarkoitus kasvattaa yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.