Toiminnanohjausjärjestelmän muutosprosessi laskutuksen näkökulmasta
Halén, Elisa (2024)
Halén, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038919
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pienen kylmäalan yrityksen siirtymistä uuteen toiminnanohjausjärjestelmään yrityksen laskutuksen näkökulmasta. Uuteen toiminnanohjausjärjestelmään siirtymisen oli tarkoitus suoraviivaistaa, nopeuttaa ja osin automatisoida laskutuksen työvaiheita sekä vähentää virheitä laskuilla.
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamuotoisesti. Opinnäytetyön päiväkirjaosio pohjautuu kirjoittajan tekemiin havaintoihin, joita hän päivittäisessä työssään uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa teki. Päiväkirjassa tarkasteltiin viikkotasolla, mitä käyttöönotossa tapahtui, millaisia haasteita kohdattiin, miten haasteet korjattiin, miten järjestelmänvaihdos vaikutti laskuttajan työnkuvaan ja mitä kullakin viikolla opittiin.
Käyttöönottoprosessi eteni aikataulun mukaisesti. Käyttöönoton lopussa todettiin, että osa yrityksen tavoitteista uudelle toiminnanohjausjärjestelmälle ei täyttynyt. Laskutuksen työvaiheet paranivat osittain, mutta osin uusi toiminnanohjausjärjestelmä toi laskuttajalle jopa heikennyksiä aiempaan verrattuna. Kokonaisuutena tarkasteltuna laskuttajan työnkuva ei nopeutunut, vaan hieman jopa hidastui.
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamuotoisesti. Opinnäytetyön päiväkirjaosio pohjautuu kirjoittajan tekemiin havaintoihin, joita hän päivittäisessä työssään uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa teki. Päiväkirjassa tarkasteltiin viikkotasolla, mitä käyttöönotossa tapahtui, millaisia haasteita kohdattiin, miten haasteet korjattiin, miten järjestelmänvaihdos vaikutti laskuttajan työnkuvaan ja mitä kullakin viikolla opittiin.
Käyttöönottoprosessi eteni aikataulun mukaisesti. Käyttöönoton lopussa todettiin, että osa yrityksen tavoitteista uudelle toiminnanohjausjärjestelmälle ei täyttynyt. Laskutuksen työvaiheet paranivat osittain, mutta osin uusi toiminnanohjausjärjestelmä toi laskuttajalle jopa heikennyksiä aiempaan verrattuna. Kokonaisuutena tarkasteltuna laskuttajan työnkuva ei nopeutunut, vaan hieman jopa hidastui.