Työnantajamielikuva henkilöstöalan yrityksessä : Case: Carrot yhtiöt
Kangasvieri, Emilia (2024)
Kangasvieri, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038952
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona valtakunnallisesti toimivalle henkilöstöalan yritykselle Carrot -konsernille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan työnantajamielikuvaa nykyisten vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Työelämän jatkuva muutos sekä henkilöstöalan kasvava kilpailu tekee työnantajamielikuvasta ajankohtaisen tutkimusaiheen. Työnantajamielikuvalla on keskeinen asema kilpailuedun saavuttamisella, mikä vaikuttaa yrityksen brändiin. Vahva työnantajabrändi parantaa yrityksen asemaa työnantajamarkkinoilla ja auttaa nykyisten työntekijöiden sitouttamisessa ja uusien työnhakijoiden houkuttelevuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työnantajamielikuvaa ja brändin rakentumista osana työnantajabrändiä. Alateemoina käsitellään niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat työnantajamielikuvaan työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu pääosin kvantitatiiviseen tutkimukseen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake keräsi yhteensä 52 vastausta. Tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi kyselylomakkeessa selvitettiin Carrotin työnantajamielikuvaa, sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja miten yritys voisi parantaa työnantajakuvaansa työntekijöiden keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Carrot -konsernilla on hyvä työnantajamielikuva työntekijöiden keskuudessa. Vastaajien yleinen tyytyväisyys näkyi palvelun laadussa ja toimihenkilöiden ammattitaidossa. Toimihenkilöt ovat onnistuneet luomaan sujuvan ja nopean rekrytointiprosessin. Samalla esiin nousi hakijoiden odotukset palkka-avoimuuteen ja ennakkoluulot vuokratyötä kohtaan. Kehitysideoita nousi työpaikkailmoitukseen liittyvä avoimuus ja yrityksen tarjoamien etuuksien lisääminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työnantajamielikuvaa ja brändin rakentumista osana työnantajabrändiä. Alateemoina käsitellään niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat työnantajamielikuvaan työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu pääosin kvantitatiiviseen tutkimukseen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake keräsi yhteensä 52 vastausta. Tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi kyselylomakkeessa selvitettiin Carrotin työnantajamielikuvaa, sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja miten yritys voisi parantaa työnantajakuvaansa työntekijöiden keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Carrot -konsernilla on hyvä työnantajamielikuva työntekijöiden keskuudessa. Vastaajien yleinen tyytyväisyys näkyi palvelun laadussa ja toimihenkilöiden ammattitaidossa. Toimihenkilöt ovat onnistuneet luomaan sujuvan ja nopean rekrytointiprosessin. Samalla esiin nousi hakijoiden odotukset palkka-avoimuuteen ja ennakkoluulot vuokratyötä kohtaan. Kehitysideoita nousi työpaikkailmoitukseen liittyvä avoimuus ja yrityksen tarjoamien etuuksien lisääminen.